Açık Hava Reklamcılığı Hakkında..

Serkan Baysal

Altın Üye
Altın Üye
Uzman Üye
Kayıt
10 Haziran 2008
Mesaj
2.204
Tepki
76
AÇIKHAVA REKLAMCILIĞI

Yazılı basındaki reklamı görmek için para verip gazete, dergi satın almanız,
televizyondaki reklamı izlemek için en azından televizyonunuzun açmanız
gerekir. Hiçbir güç harcamadan maruz kalınan tek reklam mecrası Açıkhava
reklamcılığı bu yönüyle diğerlerinden ayrılıyor.

İngilizce “açık hava” anlamına gelen outdoor, aynı zamanda bir reklamcılık terimi; mecra olarak açık havanın kullanıldığı reklamları kapsıyor. Türkiye’de tabelacılıkla ve binaların üzerine boya ile yapılan dev reklamlarla başlayan açık hava reklamcılığı, son birkaç yılda, özellikle yabancı reklam ajanslarının sektördeki ortaklıklarıyla çok hızlı bir gelişim göstermiştir. Halkın (tüketicinin) günlük yaşantısı içerisinde en çok kullandığı açık hava mekanları kullanılarak görsel açıdan büyüklüğü ve etkililiği ile bu reklam araçları vazgeçilmez bir yer edinmiştir.
Açık hava reklamlarını en çok kullananlar, dağıtım zinciri olan ve doğrudan
tüketiciye ulaşmak isteyen firmalar. Türkiye’de tabelacılığın değil, ama
modern anlamdaki açık hava reklamcılığının uzun yılar ihmal edildiği
söylenebilir. Aslında hiçbir mecra bir başka mecranın yerini tutamaz. Çünkü televizyonun, yazılı basının hepsinin farklı etkileri vardır. Ancak bütün mecralar bir bedel ödeyerek, bir efor harcayarak izlenir. Yani tüketicinin kendi iradesiyle izlediği reklamlardır.

Yalnızca outdoor bunun dışındadır. Sokağa çıktığınızda açık hava
reklamlarıyla karşılaşırsınız. Görüş alanını girecek yer seçilir ve tüketicinin görüş alanına girdiği andan itibaren de etki alanı başlamaktadır.
Açık hava reklamlarının en çok tartışılan yanlarından biri de şehir estetiğine yaptığı olumlu ve olumsuz katkılar. Reklamlar doğru kullanılırsa, iyi denetlenirse şehrin süsü, kötü kullanılırsa kiri, pisliği olabiliyor. Açık hava reklamları belediyeler tarafından denetleniyor. Isparta’da ise yine belediyeler karar veriyor fakat billboardlar da ve durak reklamlarında genellikle kendi reklamlarına yer veriyorlar tabi bunlar arasında nadiren de olsa başka reklamlara da yer veriliyor. Örneğin telekom’un verdiği indirim reklamı gibi. Reklam, uygun yerde kullanılmadığı taktirde şehir estetiğine olduğu kadar reklamı yapılan ürüne de zarar veriyor.
AÇIK HAVA ÖZEL BİR MEDYA

Açık hava reklamcılığı konusunda yabancıların Türkiye’ye duyduğu ilgi, son yıllarda yaşanan gelişmelere bağlı olarak artıyor. İstanbul’un dünya standartlarında bir havaalanına kavuşması, metronun devreye girmesi bir metropol olma yolunda ilerlediğini gösteriyor. Türkiye’de yakın bir zamana kadar açık hava reklamları denilince estetikten uzak demir levhalar akla geliyordu. Ancak bu gün açık hava reklamlarında büyük gelişmeler oldu ve dünya bilgisinin gelmesi gerekmekte. Açık hava çok özel bir medya. Miting medyaları, sokaklar, otobüsler, havaalanları, metrolar, alışveriş merkezleri insanların buluştuğu, bir araya geldiği, iletişim kokan yerler. Bütün dünyada reklam ve iletişim konusunda açık hava mecrası çok önemli. Türkiye’de de bu önem giderek artıyor. Şehri eviniz gibi düşünmeniz lazım; şehir mobilyaları özenli, sokaklar çağdaş olmalı. Reklamların çevrede kirlilik yaratmaması lazım.

ÜLKEMİZDE YAYGIN OLARAK KULLANILAN AÇIKHAVA REKLAM ARAÇLARI

Açık hava reklamcılığı adından da anlaşılacağı gibi kapalı mekanlar dışında kalan reklamları kapsar. Reklamcılığın en eski araçlarından biridir. “Dağlara taşlara yazılan yazılar, küçük bir esnafın dükkanının üzerine adını yazan tabela koyup gelip geçenin dükkanına gelmesini sağlaması gibi bir başlangıçtan başlayarak; açık hava reklamcılığı, gelişmiş ülkelerde gördüğümüz büyük boy duvar panoları, gökdelenlerin üzerine de yükselen ışıklı dönen kürelere kadar gelişen teknolojiye paralel olarak hızla gelişmiştir.Ülkemizde yaygın olarak kullanılan açık hava reklam araçlarını şöyle sıralayabiliriz:



BILLBOARD

Açıkhava’daki reklam panolarının birçoğuna günlük kullanımda billboard denilmektedir. Ancak genel olarak “reklam panosu” şeklinde algılanan billboard açık hava reklam araçlarından sadece bir tanesidir. Açıkhava reklam araçları için kullanılan genel bir ifade olarak bilinse de teknik olarak billboard başlı başına en yaygın reklam aracıdır. Billboard; şehir merkezlerinde yaya ve taşıt trafiğinin yoğun olduğu yerlere monte edilen trafiği ve görüş alanını engellemeyecek şekilde- 346 cm en, 196 cm boy olmak üzere dikdörtgen şeklinde net kullanım alanları olan en yaygın açık hava reklam araçlarıdır. Yaygın olması bakımından belli bir standartı yakalamış olan şehir içi billboardları belirtilen net kullanım alana yapıştırılan afişlerle büyük ve estetik bir görsel alan ile en etkili reklam yöntemi olarak kabul edilmektedir. Şehirlerarası yollar üzerinde bulunan yol levhaları standart bakımından değişik ölçüler taşıyabilirler ancak billboardların çerçeveleri, renkleri, yerden yükseklikleri farklı olsa dahi afiş kullanım alanları standarttır

MİNİBOARD

Miniboard ve raket board olarak bilinen açık hava reklam araçları 70x100 cm ve 90x130 cm olarak değişik ölçüler taşıyabilmektedir. Çift yüzlü olan bu aracın her iki yönü de afiş yapıştırılarak kullanılabilmektedir. Açıkhava reklam araçları arasında reklam güvenliği açısından en sağlıklı olanıdır. Çünkü billboard, sokakboard gibi reklam araçlarındaki afişler koruma imkanı olmadığı için kolay tahrip olabilirken miniboardlar kırılmayan bir cam çerçeve içerisinde oldukları için afişlerin tahribata uğramaması için en güvenli reklam aracıdır. Bu reklam araçları genelde geniş kaldırım kenarları, refüjler, meydanlarda küçük ve estetik olması açısından sık tercih edilen bir reklam türüdür. Billboardlardan sonra en yaygın olan bu miniboardlar küçük ve camlı olmaları sebebiyle görsel ve çevre kirliliği oluşturmamaktadır.

DURAK REKLAMLARI

Son yıllarda otobüs duraklarında hızlı bir gelişme ile kent-mobilya anlayışı hakim olmuştur. Bu kent mobilya anlayışı eski metal-saç karışımı, boyaları nedeniyle sürekli bakım isteyen eski durakların kaldırılarak yerine şeffaf, plastik alaşımlı, geniş oturma alanları bulunan, estetik duraklar monte edilmesini sağlamıştır. Bu durakların sağ ve sol cephelerine bakan kısımları ise reklam alanı olarak dizayn edilmiş miniboard-raketboardlarda ki gibi duraklarda da 70x100 ya da 90x130’luk afişlerle teşhir edilmeye başlanılmıştır. Durak reklamları da hem kamu yararına şık mekanların oluşmasını sağlarken hem de işletmeler için etkili bir reklam mecrası ortaya çıkarmaktadır.

SİLİNDİR BOARD

Adını şeklinden alan bu reklam aracı genel olarak alt tablası ile birlikte 2.5 metre boya ve 1.2 metre çapta silindir şeklinde bir yarı çap için bir afiş şeklinde dizayn edilmiş reklam araçlarıdır. Bu ölçüler aracın kullanıldığı mekana uyumu bakımından değişik şekillerde kullanıldığı bilinmektedir. Örneğin Antalya’da Cumhuriyet Meydan’ında doğal ve tarihi dokunun görüş alanı kapatmayacak şekilde daha küçük yapılmıştır. İstanbul Taksim Meydanı’nda ise görüş alanı geniş olduğu için 3 metre boy 2 metre çap şeklinde dizayn edilmiştir. Bu reklam aracının özelliği meydanlar gibi geniş alanlarda silindir şeklindeki yapısıyla her yönden rahatça görülmesi açısından tercih edilmektedir.

MEGALIGHT

Gelişen teknik imkanlar ve reklam dünyasındaki yeni arayışlar neticesinde billboard mantığından hareketle yeni reklam araçları geliştirilmiştir. Bu araçlar billboardların büyültülmesi, ışıklandırılması, değişik kasalarla çerçevelendirilmesi neticesinde belli standartları olmayan büyük, yerden oldukça yüksek, sabit, ışıklı reklam araçlarının ortaya çıkmasına yol açmıştır. Bu reklam araçlarına genel olarak mega-ışık anlamında megalıght denilmektedir. Totem olarak adlandırılan reklam araçlarını da bir standartta sahip olmadıkları için billboard ve megalıghtın türevi olarak geliştirilmiş olarak tanımlayabiliriz.

SOKAK BOARD

Hızla büyüyen kentlerle birlikte kentleşmenin ortaya çıkardığı ihtiyaçlardan birini daha reklamcılar sokakboardlar ile karşılamışlardır. Hem şehir merkezindeki cadde ve sokakların isimleri ve yönlerinin belirtilmesi açısından oldukça kullanışlı hem de reklam aracının kullanan işletmeye yakınlığı ya da yerel bazda etkisi açısından önemli bir yer tutmaktadır. Yukarıdan bakındığında üçgen şeklinde duran ve üzerinde gösterdiği cadde ya da sokağın ismini taşıyan bir ok bulunan sokakboardlar üç taraflı reklam alanları ile dikkat çekmektedirler. Özellikle cadde ve sokak girişlerinde kullanılan sokakboardlar yerel reklamcılık açısından önemli bir yer tutmaktadır.

DUVAR REKLAMLARI

Eskiden beri kullanıla gelen bir reklam metodudur. Apartman ve binaların pencere yüzü bulunmayan düz duvarlarının reklam veren işletmelerin kullanımına sunulması ile kullanılmasıdır. Bu reklam türü özellikle sabit ve geniş alan olması bakımından görsel açısından önemli bir yer tutmaktadır. Ancak maliyet ve değişkenlik açısından oldukça hantal bir reklam aracı olarak tercih sıralamasından gerilerde yer almaktadır.

IŞIKLI DİJİTAL REKLAMLAR

Billboardlar gibi yaya ve taşıt trafiğin yoğun olduğu bölgelere yerleştirilen ölçü ve boyutları kullanım alanlarına göre farklılık gösteren ışıklı dijital reklam araçları teknolojik imkanların kullanıldığı modern reklam araçlarındandır. Likit ekranlar, akan yazılar gibi küçük modelleri ile reklam piyasasın da boy gösteren bu araçlar günümüzde televizyon kalitesinde görüntü verir hale gelmiş pahalı bir reklam olmasının yanı sıra özellikle büyük meydanlarda ve geçiş alanlarında tercih edilir hale gelmiştir.

ARAÇ REKLAMLARI

Şehir içi taşımacılığında kullanılan araçların dış kaporta boyalarının reklam şeklinde dizayn edilmesidir. Yaygın olarak kullanılan bir açık hava reklam şeklidir. Yalnız trafik güvenliği ve görsel kirlilik açısından dikkatli olunması gereken bir reklam aracıdır.

ÇATI REKLAMLARI

Gelişen teknik imkanlar ve reklam dünyasındaki arayışlar neticesinde billboard mantığından hareketle yeni reklam araçları geliştirilmiştir. Bu araçlar billboardların büyültülmesi, ya da billboardlar la hemen hemen aynı standartları da olan çatı reklamlarıdır. Bu reklamlar genellikle yüksek yerlerde, sabit bir şekilde dir. Işık yardımıyla aydınlatılan reklamların gece rahatlıkla görülebilmesi sağlanmıştır.

 
Kayıt
1 Nisan 2009
Mesaj
3
Tepki
0
Mrb.biz de Led pano kurduk çanakkaleye 11m2 daha yeni sayılır ama ulusal reklam almak için bu işle uğraşan ciddi bir firma bulamadık bu konuyla ilgili yardımcı olursanız sewinirim...
 

danisman

Consultant
Kayıt
27 Nisan 2009
Mesaj
1.504
Tepki
30
Tanıtım ve reklam sektörü hakkında bilgi veren makale ve aydınlatıcı bilgiler yeni başlayanlar ve bu işe soyunanlar açısından gerekli, bu çalışmanızda mutlaka faydalı olacaktır.
Tşk'ler serkan bey ...
 
Yukarı Alt