Tüm reklamcılar, pazarlamacılar ve şirket sahipleri için verim alacakları Mor İnek

Murat Vardar

Uzman Üye
Uzman Üye
Kayıt
14 Ocak 2012
Mesaj
4.332
Tepki
1.051




Mor inek, dünyanın en iyi pazarlamacılarından kabul edilen ABD’li Seth Godin tarafından yazılan, farklılaşma konulu bir kitaptır. Tüm reklamcılar, pazarlamacılar ve şirket sahipleri için çok verim alacakları bir kaynaktır.



Mor İnek kitabının çıkışı, Seth Godin’in Fransa’da yaptığı bir tren yolculuğuna dayanıyor. Seth Godin, uzun tren yolculuğu esnasında, dağlarda otlayan dev inek sürülerini görür. Hayatında ilk kez bu kadar fazla sayıda ineği bir arada gören Godin, ilk başta tüm dikkatini onlara verir. Fakat daha sonra, Godin’in gözleri inek sürülerine alışır. İşte bu noktada usta pazarlamacı, ineklerden bir tanesi mor renkli olsaydı, ne kadar dikkat çekebileceğini düşündü.


Mor İnek anlayışı da, markaların rakiplerinden ayrışabilmesi için, farklılaşma ve hedef kitlelerini şaşırtma tekniği olarak özetlenebilir. Örneğin, rakiplerinizin şu anda ürünlerinin yanında hediye bir ürün verdiğini düşünelim bu durumda siz de promosyon yapmak zorunda kalacaksınız. O halde bunu yapmak için neden rakibinizi bekliyorsunuz?


Mor İnek olmak için fiyat indirimi ya da promosyon mu yapmak gerekir? Tabi ki hayır, farklılaşmak için başka yöntemlerde kullanabilirsiniz. Bu tamamen şirketin dinamiklerine ve ihtiyaçlarına göre ayarlanabilecek bir durumdur. Fakat birkaç örnek vermek gerekirse, ürünü ya da markayı konumlandırma, satış kanalınız, marka imajınız ya da müşterilerinize yaşattığınız deneyimler, Mor İnek olabileceğiniz yani farklılaşabileceğiniz konular.


Ayrıca pazarlama uzmanlarının yakından tanıdığı Pazarlamanın 4 P’sine “Purple Cow” olarak beşinci P olarak Mor İnek gösterilmektedir. Yani klasik pazarlama anlayışını kökten değiştiren bir akımdır. Pazarlamanın 4 P’si ise Price/Fiyat, Place/Yer, Promotion/tutundurma, Product/Ürün şeklinde sıralanmaktadır.


Artık pazarlamanın ana maddelerini 4 değil 5 olarak kabul etmeye başladığımıza göre, ürünümüzün nasıl olacağına, nasıl bir fiyatlandırma politikası izleyeceğimize, hangi satış kanallarında yer alacağımıza ve ne tür promosyonlar gerçekleştireceğimize karar verirken, sektörde nasıl farklı bir algı yaratarak, diğer rakiplerimizin arasında tüm dikkatleri üzerimize toplamamız gerektiğine de karar vermeliyiz.


Seth Godin, Mor İnek adlı kitabının bir bölümünde “Farklı olan bir şey konuşulmaya değerdir, dikkate değerdir, istisnadır, yenidir, o bir mor inektir. Sıkıcı bir şeyse fark edilemez. Çünkü o kahverengi inektir.” sözleri ile, sıradan marka ve ürünlerin kalabalıkta nasıl kaybolup gittiğine vurgu yapmıştır. İşte bu noktada reklamcılar ve pazarlamacılardan da öte, şirket sahipleri ve yöneticileri, markalaşma sürecinde, farklı ve dikkate değer bir hikaye yaratmanın önemini kavramalı ve bu doğrultuda çalışmalar gerçekleştirmelidir.


Özellikle pazarlama ve reklam sektöründe çalışan kişilere kaynak olabilecek Mor İnek adlı kitabı tavsiye ederiz. Yeni bakış açıları edinebilirsiniz.
 
Yukarı Alt