Altın Oran Kavramı

Aslı SAYILIR

Altın Üye
Altın Üye
Kayıt
22 Mayıs 2012
Mesaj
3.070
Tepki
191
Tekstil Grafik Kursu
Altın oran (altın kesir) kavramı, temeli geometride de olduğu gibi pi sayısı ile diğer ölçülerin orantısıdır.Tasarımda Altın Oran mizanpaj hazırlığında büyük kolaylık ve yaratıcılık sağlar. Tasarımda belirli ve estetik kabul edilen sayfa orantıları Altın Orantı’ya göre belirlenir. Yatay ve dikey çizgiler sisteminde bu orantı mizanpajda sayfa düzenine armonik ve uyumlu format seçiminde de yardımcıdır.Altın Oranın ifade edilmesi için kullanılan sembol, Fi’ dir.

Fi numarası : 1,61803….

Orantı formülü : 1+√5 / 2

Altın Orantı için Görsel Formül




Altın Orantı, bir düz çizgi ve ya dikdörtgen boyutunun ikiye eşit olmayarak bölmesinden çıkan yeni ölçünün, bölmeden önceki olan toplamına eşit olan toplamdan çıkan orantıdır. Bu değer; ikiye eşit olmayarak bölmeden çıkan orantı ( a: b ) = bölmeden önceki asıl ölçüsü b : (a+b) olarak hesaplanır.

Daha pratik anlamda bu orantı mizanpaj / sayfa tasarımında, uzun kenarı 1000 birim olan formatın kısa kenarının 618 birim olarak seçilmesidir.Bir başka örnek olarak kısa kenarı 21 cm olan bir broşür sayfasının uzun kenarı 34 cm olmalıdır.

Gelin kusursuz bir tasarım olan insan vücuduna bir bakalım. Eğer dirseğiniz ile elinizin parmak ucuna kadar olan mesafeyi ölçerseniz ve bu rakamı bileğiniz ile dirseğinizin mesafesine bölerseniz, yaklaşık 1.618 rakamını ulaşırsınız. Peki ya gözünüz ile çeneniz arasındaki mesafeyi, üst dudağınız ile gözünüz arasındaki mesafeye bölerseniz? Evet yine aynı rakam olan 1.618.

1.618 rakamının tarihi eski Mısırlılara kadar uzanıyor ve eski Yunanlılar, bu rakamın doğaüstü gücü olduğuna inanmışlar. Bu nedenle, birçok yapı ve eserlerinde, bu rakamı görmek mümkün. Leonardo Da Vinci’nin herkes tarafından bilinen Vitruvian Man (Rönesans Adamı) eserinin neredeyse her karesi bu rakamla dolu. Zaten o nedenle kusursuz görünüyor o çizdiği insan modeli. Eski Yunanlılar, 1.618 rakamına Phi ya da Altın Oran (golden ratio) ismini vermişler. İşte o zamandan günümüze, bu oranı taşıyan eserler, ürünler, yapılar, tasarımlar, insanda “iyi tasarım” duygusunu uyandırıyor.

Fibonacci sayıları (0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89, 144, 233, 377, 610, 987, 1597, 2584, 4181, 6765… şeklinde devam eder) ile Altın Oran arasında ilginç bir ilişki vardır. Dizideki ardışık iki sayının oranı, sayılar büyüdükçe Altın Oran’a yaklaşır.

Fibonacci ardışıkları, Altın Oran ilişkisi yorumlamasıdır. Dizi ilerledikçe iki terim arasındaki oran 1.618′e yaklaşır.

Tasarımda kompozisyon bu orantılara özgü hazırlanmış ise odak noktası ( görsel etki noktası ) olarak tam değer kazanır . Birincil, ikincil ve diğer objeler gereken noktalara yerleştirilir.Böylece izleyicinin yapılan tasarım ile yaratıcı anlamda bir iletişim kurması sağlanır.

Sayfa düzeni / format hazırlamada en önemli işlev, her bir çizgi ve noktanın Altın Orantı değerleri ile bulunmuş olmasıdır. Yaratıcılık formülsüz bir birim olsa da, grafik sanatında altın orandan yola çıkılmalı ve estetik düzenlemeler bu ölçülere uygun yapılmalıdır.

Tasarımda eski bir deyim vardır: Görünüş, fonksiyonu takip eder (Forms follows Function). Bu deyim, 18th yüzyılın başlarında Carlo Lobodi ile başlayan ve günümüze kadar uzanan bir tasarım modelini anlatır. Kısaca, tasarımın güzelliğini belirleyen kavram fonksiyonun işleyebilirliği ve kullanılabilirliği ile ilgilidir. Her tasarımcının sorması gereken soru iste burada başlıyor.



* Çeşitli kaynaklardan derlemedir..
 
Kayıt
28 Temmuz 2011
Mesaj
279
Tepki
6
Emeğinize sağlık.Fotoğraf ve tasarımda dikkat edilmesi gereken önemli konulardan biridir altın oran.
 
Yukarı Alt