Flekso baskıda hakkında

cannirem

Üye
Kayıt
17 Kasım 2022
Mesaj
3
Tepki
0
Flekso baskı ile bobin etiket üreten bir fabrikada çalışıyorum. Gelen etiketlerin tasarımlarını ayarlıyorum. Ancak çalışmalara görsel eklemeden önce photoshop'ta renk ayrımı yapmam gerektiği dijital baskı olmadığı için her görseli webten alındığı gibi ekleyemeyeceğim söyleniyor. Bu konuda bir bilgim yok ve hızlıca öğrenmek istiyorum. Color seperation daki mantık nedir? Bununla ilgili internette yeterli açıklama bulamadım. Bu işlemi neden yapıyoruz baskıya nasıl bir katkı sağlıyor, görsellerin renk kanallarından CMYK ayrımını yaptıktan sonra yapmam gereken başka bir işlem var mı?

Bir de bu çalışmalar hazırlandıktan sonra montajlanıyor ve klişeciye gönderiliyor. Montajı esnasında "kısma" yapılması gerektiğini belirttiler. Bu terimin anlamını bilen biri var mı? Örneğin yan yana 2 alt alta 2 sıralı bir bıçağa göre montaj yapılmış sipariş çap 85 cm ama montajda 86,5 88 cm olarak garip bir ölçü verilmiş her bir daireye. Bunlar kafamı karıştıran sorular ufak da olsa yardımınız ve fikirlerinizi alabilirsem çok sevinirim teşekkürler.
 
Kayıt
3 Ağustos 2009
Mesaj
607
Tepki
74
Merhaba,
Renk ayrımı sadece flekso ile ilgili değildir. Renkli bir işi basabilmek için renklerine ayırmak gerekir.
Her renk ayrı ayrı basılacağına göre iş, renklerine ayırmak gerekir. Teoride 3 renk basılması gerekir ama pratikte mürekkep teknolojisi bu üç rengin basılmasıyla temiz bir siyah elde edilemez. Bu yüzden dördüncü renk olarak siyah basılır.
Demek ki, işi basabilmek için her renk için ayrı kalıp hazırlamak gerekir. Bu işleme renk ayrımı, "Color Seperation" diyoruz.

Burada en önemli sorun, siyah rengin yoğunluğu ne olmalı?

Photoshop, standart bir renk ayrımı yapmaz, size renk ayrım profilleri sunar. Ben genellikle Fogra 39 üzerinden renk ayrımı alıyor(d)um. Aslında her atölye için farklı profil kullanılabilir, muhtemelen sizin atölyenizde de kendinize özgü bir renk ayrım profiliniz vardır, ya da olmalıdır.
Renkayrım profili oluşturmak profesyonel bir çalışma gerektirir. Bu, sizin kullandığınız mürekkep skalaları ile ilgilidir. Her marka cmyk seti, aynı sonucu vermez.
Bu konuda ve sizden sürekli bir renkayrım yapılması isteniyorsa, mutlaka bir danışmanlık desteği almalısınız.

Ayrıca size aktarılan bilgide de bir yanlışlık var:
Dijital baskıda da renkayrımı vardır fakat bunu dijital baskı makinesinin RIP'i de renk ayrımı yapar ayrı ayrı tonerlerle baskı gerçekleştirilir.

Baskı türü ne olursa olsun, renkli bir işin baskısı mutlaka renkayrımı gerektirir. İşin içinde Pantone veya başka katagorik renkler kullanılsa dahi, bunlar da renkayrımı yapılması gerekir.

İkinci olarak "kısma" kavramı ile ne anlatılmak istenmiştir bunu ben de anlayamadım. Montajlanan hücreler arasındaki boşluk elbette vermek gerekiyor. Bu mu kastedilmiş anlayamadım. Biraz daha detay ve örnek verirseniz size yardımcı olabilirim. Bazı atölyeler kendilerine göre kavram adları verdikleri için bazen işin içinden çıkılmaz olabiliyor.

Kolaylıklar dilerim.

Tuncer ÖZKAN-İstanbul
 
Kayıt
3 Ağustos 2009
Mesaj
607
Tepki
74
Ayrıca, forumda "renk ayrımı" diye bir arama yaparsanız size yararlı olabilecek pekçok yazıyı bulabilirsiniz.
 

cannirem

Üye
Kayıt
17 Kasım 2022
Mesaj
3
Tepki
0
Öncelikle mesajınız için çok teşekkür ederim.
Burada maalesef standart bir renk ayrım profili yok. Çalışan diğer grafikerler photoshop üzerinden kanallar üzerinden çalışma yaptıktan sonra .tif uzantısı ile kaydedip çalışma dosyasına ekliyorlar. Bazı color seperation videolarını izleyip denemeler yaptığımda görsel bu hali aldı. Şimdi ben bu görseli bu haliyle tasarımda kullanamam. ki onların yaptığı çalışmalarda da görsel bu şekilde değil. Forumda bu konu desenciler üzerinden konuşulmuş o yüzden tam olarak yapmam gerekeni bilmiyorum. Şöyle ki sizden bir görsel ve o görselin içinde kullanıldığı bir tasarım istense dosyası gelse cmyk olarak bu görsele photoshop üzerinden öncelikle hangi işlemleri uygularsınız? doğru ve yapılması gereken işlem nedir ? flexo kalıplar kullanılarak baskı alındığını göz önüne alırsak yapmam gereken şey tam olarak nedir ?

Bu konu ayrı bir uzmanlık alanı olarak düşünmekteyim. Ancak bu işi yapanların kendi aralarında kullandıkları dili ve işleri anlamakta zorlanıyorum. Maalesef işlerine müdahale olarak düşünüp anlatma gayretinde bulunmuyorlar. Bu konuyla ilgili bir anahtar kelime, en ufak bir bilgiye bile ihtiyacım var.
 

Dosyalar

Kayıt
3 Ağustos 2009
Mesaj
607
Tepki
74
Merhaba,
Anladığım kadarıyla, sizden hem tasarım yapmanız, hem de baskı kalıplarına kadar işi üretmeniz isteniyor.
Fakat atölyenizdeki iş akışını bilirsem size daha fazla yardımcı olabilirim.
1. Yaptığınız tasarımların final programı Photoshop mu, yoksa Illustrator mu?
2. Biten işleri photoshop veya diğer programda tramlamasını yapıp öyle mi kalıba gönderiyorsunuz? İşi hangi düzeyde sonuçlandırıyorsunuz?
2.a-Cmyk kanallarına kadar oluşturup tek bir tif halinde göndermek,
b-Her rengi ayrı bir tif dökümanı olarak göndermek,
c-Tramlamayı kalıpçı mı yapıyor?

Eğer tramlama işini siz yapıyorsanız, başınız biraz belada görünüyor.
Çünkü tramlama meselesi bir çırpıda anlatılacak bir konu değildir. Derin bir baskı bilgisi gerektirmektedir. Baskı flekso da olsa, ofset vs. de olsa farketmez.

Sizi aydınlatabilmem için bana biraz daha bilgi vermelisiniz. Atolyenizdeki iş akışını bilmem gerekiyor.


T.
 

cannirem

Üye
Kayıt
17 Kasım 2022
Mesaj
3
Tepki
0
Tekrardan merhabalar,
Evet hem tasarım hem baskı kalıplarına kadar iş akışını kontrol etmem bekleniyor.
1: Öncelikle çalışmada kullanılacak fotoğraf varsa renk ayrımı yapılıyor. Sonrasında illustrator üzerinden tasarıma ekleniyor. Tasarımların çoğu vektörel ufak tefek görsel kullanımlarında da ayrımı yapıp vektörel çalışmaya ekliyoruz.
2: Tramlama işini biz yapmıyoruz. Söylemiş olduğum gibi sadece renk ayrımı yapılmış görseli çalışmayla birleştirip montajını yapıp klişe için gönderiyoruz.
Her renk ayrı tif olarak değil tek tif dosyası içerisinde gönderiyoruz.

Sanırım photoshop üzerinden bu görselde renk ayrımları yapılıp renk kayması yaşanabilecek yerler düzeltiliyor.
 
Kayıt
3 Ağustos 2009
Mesaj
607
Tepki
74
Evet, anladım.

Yanılmıyorsam, "renk ayrımı" derken, aslında "renk düzeltmesi" yapıyorsunuz.
Renk ayrımı çünkü çok farklı bir konudur. Atölyenizde de yapılanın aslında "renk ayrımı" olmadığını düşünüyorum.
Renkleri düzelttikten sonra, görseli kaydedip A. Illustrator'da yerine koyup klişeye gönderiyorsunuz.

1. Photoshop'ta rgb renklerin cmyk baskı renklerine uyumlu hale getirilmesi gerekir. Aslında Photoshop bunu otomatik yapar. Ama, bu işlem sonucunda oluşan kayıpları kendiniz düzeltmeniz gerekebilir. Olası kayıpları, Photoshop'ta View menüsündeki "Gamut Warning" satırına tıklattığınızda sorun çıkacak bölgelerin gri olarak göreceksiniz. Bu alanların gri renge boyandığını sanarak panik yapmayın, bu sadece bir uyarı modelidir. Yani Photoshop, bu bölgelerdeki renklerde sapma olacağı uyarısında bulunuyor.
Nitekim, Image menüsünde "Mode" satırındaki CMYK 'yı seçtiğinizde bu bölgelerdeki renklerin gerçekten de değiştiğini, baskıda da bu şekilde çıkacağını görürsünüz.
2. Bu sapmalar, kaçınılmazdır. Çünkü RGB uzayından CMYK uzayına geçişlerde bazı renklerde yüzde otuzlara kadar varabilen değişimler olacaktır.
Renkleri düzeltmek için birden fazla ayar kullanmanız gerekebilir. Bunlar, Layers paneli altındaki kutulardan "adjustament layers" ı tıklayarak gelen ayarlardan yapmanız gerekecektir. Sapmalara göre bunlardan seçimler yaparak çalışma yapılır.
 
Kayıt
3 Ağustos 2009
Mesaj
607
Tepki
74
Devam..
Adjustment layer'lardan yapacağınız ayarlar, istenen amaca göre belirlenecektir. Daha fazla detay, bu yanıtın amacını aşacaktır.

Kolay gelsin.
T.
 
Yukarı Alt