İnternet reklamcılığında yapılan 10 yanlış!

Meman Çiçek

Altın Üye
Altın Üye
Kayıt
19 Ağustos 2007
Mesaj
1.588
Tepki
39
İnternet mecrası kimilerine çok karışık gelebilir. Ama her geçen gün büyüyen bir kesim için bu mecra diğerlerine göre çok daha avantajlı. İnternet mecrasının ölçülebilir olması, müşteriyle anında etkileşime girilebilmesi gibi birçok avantajını bir çırpıda sayabiliriz. Fakat bu mecra yeni başlayacaklar ve konunun uzmanı olmayanlar için hata yapmaya da çok müsait, dalgalı bir deniz aynı zamanda. Her işte olduğu gibi bu alanda da işin uzmanlarından faydalananlar her zaman kazanıyor. * ‘Banner’larım en fazla sayfa gösterimi olan sitelerde çıksın’

İlk bakışta kulağa doğru gibi gelen bu cümlede atlanan çok önemli nokta var. Medya planlamacıları diğer mecralarda planlama yaparken erişim’i esas alırlar ki site popülerliğini ölçmede kullanılan temel birim sayfa gösterimi değil tekil ziyaretçi sayısıdır. Dolayısıyla erişimi ölçeceğiniz birim sayfa gösterimi değil ulaştığınız tekil ziyaretçi adedidir. Banner’ınızın fazla gösterilmesi, çok kişiye ulaştığınız anlamına gelmez. Üstelik bütçeniz düşükse, yüksek trafikli sitelerde uygun maliyetler yakalamanız zor olacaktır. Eğer bir site gereksiz tazelemelerle (*******) sayfa gösterimini şişiriyorsa, kaç tekil ziyaretçiye eriştiğini sorgulamanızı tavsiye ederim.

* ‘CPM’i düşük sitelerde çıkalım’
CPC, CPL ve CPA gibi fiyat modellerinin popülaritesi gün geçtikçe artarken, CPM hala temel fiyat birimi olarak internet reklamcılığında yerini koruyor. Bir banner’ı 1000 kere gösterme fiyatı olan CPM, fiyat karşılaştırması yaparken kullanılan temel birim. Kampanya planlamasında düşük CPM’in tek önemli ölçüt yapmak en büyük hata. Basit bir örnekle, bir sayfanın en üstünde ve en altındaki banner aynı gösterim adedine sahiptir. Fiyatı ve dolayısıyla CPM’i düşük diye sayfanın dibindeki banner’ı tercih etmek ne kadar doğru sizce? Üstelik her sitenin ziyaretçi kalitesi farklıdır, dolayısıyla CPM’i tek ölçüt yapmak ciddi bir hata.

* ‘Bu site Alexa’da kaçıncı?’
Hiç ama hiç önemi yok. Alexa Amazon.com’un kurduğu, sitelerin trafik ölçümlemesini yapan bir yazılım. Ancak Alexa sadece Alexa toolbar’ı yüklü kişileri ölçüyor ve de bu kesim genel toplumu temsil etmekte yetersiz. İşin kötüsü, Alexa’nın nasıl manipüle edildiğinin çok örneğini de gördük. İyi haber, düzgün bir ölçümleme IAB Türkiye’nin öncülüğüyle yakında Türkiye’de de başlıyor.


* ‘Kampanyada sadece sabit yayın kullanalım’
Sabit yayınlar CPM fiyatı olarak genelde avantajlıdır. Üstelik ne zaman nerede olduğunuzu bilmenin rahatlığı da vardır. Ama öte yandan kullandığınız sitede tekil ziyaretçi başına sayfa gösterimi çok yüksekse, paranızın bir kısmını da sokağa atıyor oluyorsunuz. Özellikle yurtdışı müşterilerimiz, dönüşümlü yayınlarda bile “frekans sınırlaması” talep ederken, sabit yayınlara hiç de sıcak bakmıyorlar. Sabit yayınlar ciddi fiyat avantajı sunduğu noktalarda tercih edilmeli.


* ‘Mutlaka flash banner kullanalım’
Flash banner’da kullanılan efektlerin daha fazla dikkat çektiği bir gerçektir, ama bu tıklanmayı etkileyen temel 3 faktörden biri değildir. Bannerların tıklanmasını etkileyen temel 3 faktör; içerikte sunulan mesaj, kullanılan görsel ve sunulan mesajla ilgilenen hedef kitleye ulaşma olarak sıralayabiliriz. Aynı sitenin aynı alanında yayınladığımız değişik kampanyalarda, site ziyaretçilerinin daha fazla ilgisini çeken bir duyuru içeren bir gif banner’ın, çok daha cafcaflı flash banner’lardan 3 kat fazla tıklama aldığına şahit olduk. Daha fazla tıklama almanın temel faktörü öncelikle mesajınızla ilgilen kişilere ulaşmaktan geçiyor.


* ‘Satın almamı kendim yaparım, ajansa ihtiyacım yok’
Diğer mecralara kıyasla internetteki reklam alternatifleri sınırsız. Bu hem fırsatları hem de riskleri arttırıyor. Türkiye’deki önde gelen sitelerinde sadece ana sayfada 8–10 banner alanı var; alt sayfalarla beraber alternatifler 40’ı buluyor. Diyelim ki hangi siteye reklam vereceğinize karar verdiniz. Bu alanlardan hangisinden daha fazla verim alacaksınız? Belki birkaç deneme yaparak doğruyu bulabilirsiniz. Ama internet reklamı konusunda uzman bir planlama ve satın alma ajansıyla çalışarak hata yapma şansınızı azaltır, daha düşük maliyetlerle, profesyonel hizmet alırsınız. Üstelik çoğu zaman ajanslar size fiyat avantajı da sağlarlar. Çalıştığınız ajans hem teknik destekle yayınlarınızın sorunsuz sürmesini sağlar, ad server’iyle anlık raporlama hizmeti de verir.

* ‘Kampanya performansımı tıklama maliyetine göre yorumlarım’
Tıklama gösterimden sonra ölçtüğümüz ikinci temel kriter, banner’ınıza kaç kişinin tıklayarak sitenize ulaştığını gösteren sihirli rakam! Ama her tıklamanın da değeri aynı değil. Direkt online satış yapan bir reklamveren her tıklamanın değerini ölçebilir kendi açısından. Yolladığı her 100 tıktan 1 tane satış yaptıranla 10 tane satış yaptıran sitenin tık değerleri haliyle farklı olacaktır. 10 satış yaptıran siteden gelen bir tıklamaya diğer siteye göre 10 katı para ödemeye razı olur reklamveren. Internet reklamının gerçek performansını ölçebilmek için, tıklamadan sonraki hareketleri de takip etmek gerekir. “Conversion” adı verilen, bizim ise “Hedef Dönüşüm” olarak adlandırdığımız faktör ölçülmeden, bir internet kampanyasının gerçek geri dönüşümün ölçmek çok zor. Burada Google Analytics gibi ücretsiz yazılımlarla bile, sitenize gelen ziyaretçilerin davranışlarını takip edebilir, hangi sitedeki reklamdan gelen ziyaretçinin değerinin ne olduğunu ölçebilirsiniz.

* ‘İnternet reklamı banner’dan ibarettir’
Avrupa’da internet reklam harcamalarında banner reklamlarını kapsayan Display ad’lerin pazar payı yüzde 29’da. Internet reklamcılığında arama motoru pazarı ise yüzde 43’le lider; onu seri ilanlar yüzde 26’yla, e-posta pazarlaması yüzde 2 ile takip ediyor. Burada markanızın ihtiyaçlarına uygun dengeyi kurabilmek kritik başarı faktörü olarak öne çıkıyor. Her markaya uygulanabilecek sihirli bir formül yok maalesef, ihtiyaca göre bir denge kurmak başarıyı getirecek faktör.

* ‘Reklamımın nerede yayınlandığını görmek istiyorum’
Ülkemizde de örnekleri bulunan “Blind network”’ler, banner’ları ellerindeki geniş site ağı içersinde yayınlayan yayın gruplarıdır. Bu ağların içinde büyük siteler olduğu kadar, küçük trafikli ama etkin siteler de bulunur. Bunlar genelde büyük yayıncılara göre daha uygun maliyetlidirler. Site içeriğini kategoriksel olarak seçebildiğinizden başarılı hedefleme alternatifleri sunarlar.


Yazar: Ziya Alemdar​
 
Yukarı Alt