Kurumsal şirket nedir? Kurumsal kimlik nedir? Kurumsal logo olur mu?

Erkan Nehir

Grafik Tasarımcı & Ressam
Uzman Üye
Kayıt
10 Ocak 2010
Mesajlar
2.605
Şehir
Marmaris
Tekstil Grafik Kursu
Grafik tasarım mesleği ile uğraşan bizler sık sık karşılaşırız bu terimlerle. Kurumsal kimlik, kurumsal şirket, kurumsal logo vs.
Fakat çoğu zaman, bu mesleği profesyonel olarak yapan veya bu işten para kazanan kişiler bile bu terimleri yorumlamada hataya düşmektedirler. Bu durum bazen de firmaların yanlış yönlerdirmeleri sonucunda ortaya çıkmaktadır.


Peki nedir kurumsal kimlik? Kurumsal şirket nasıl olur? Kurumsallaşma nedir? Kurumsal bir logo olur mu?


İlk başta en basit tanımı ile; kurumsal bir şirket, yapacağı veya yaptığı her işin, her hamlenin daha önceden belirlenmiş ilke ve kurallar dahilinde yapıldığı bir şirkettir. Bu tanımdan yola çıkarak, yöneticisi olan her şirket veya her firma kurumsal bir şirkettir yanılgısı ortaya çıkabilir. Bunu da şöyle özetleyebiliriz.
Kurumsal bir şirket içerisinde, yapılan her işin görevlisi, sorumlusu ve yetkilisi ayrıdır. Amiyane tabiriyle “Oğlum şu brandayı 2 dakka basıver de ondan sonra şu menülerin tasarımını bi hallet” durumu söz konusu değildir.
Kurumsallaşmış bir şirkette daha önceden belirlenmiş bir iş planı olup, tüm bu yapılan işler bir kontrol sürecinden geçer. Yapılan her işin teslim süresi, kimin tarafından yapılacağı, ödemenin ne zaman alınacağı/verileceği, gerekli belgelerin kimin tarafından ve ne zaman hazırlanacağı vs kontrol altındadır ve daha önceden planlanmış kriterler dahilinde ilerler.
Bunun yanında, ortaya çıkan her iş/iş gücü, mal, ürün vs ölçülebilir nitelikte olmalı ve kontrol edilebilir olmalıdır. Üretilen ürün, kesilen faturalar, çalışan sayısı, çalışma süresi, alım/satım miktarı gibi faktörlerin ölçülmesi, denetlenmesi ve aynı zamanda yönetilmesi gerekmektedir.
Bu durum çalışan her kişinin, ortağın, hisse sahibinin haklarını korur ve yapılan iş bu kontroller ve ölçümler neticesinde en düşük maliyete indirgenir. İşbirliği yapılan diğer şirketler de bu durumun bilincinde olarak, kurumsallaşmış şirketlerle daha rahat anlaşma yapabilmektedirler.
Sonuç olarak; her türlü sürecin kontrol edildiği, yönetildiği, ölçüldüğü ve her işin bir sorumlusu olduğu şirketler kurumsallaşmış şirketlerdir.


Kurumsal Logo
Sıkça karşılaştığımız diğer bir terim.
“Bana bir logo yapın fakat kurumsal bir logo olsun”
Gerçek anlamı ile kurumsal bir logo diye bir şey yoktur. Tabii bu durumu çoğumuz “Peki” diye geçiştirir, bu terimden, firmanın ciddi ve karmaşık olmayan bir çalışma istediği fikrini ortaya çıkartırız.
Oysa ki, logo tek başına bir kurumsallığı simgelemez. Kurumsal kimlik veya kurumsal çalışmalar bütünü vardır.


Peki nedir kurumsal kimlik?
Yukarıda saydığım unsurlar dahilinde kurulmuş ve faaliyet gösteren bir şirketin logosu/amblemi, ismi belirlendikten sonra, bu logoya uygun olarak yapılan tasarım çalışmaları bütününe “Kurumsal Kimlik” denir.
Bölüm sorumlularına özel kartvizitler, isimlikler, fatura, irsaliye, antetli kağıt, sunum dosyası, zarf, broşür vs kurumsal kimlik ögelerini oluşturur. Bu maddeler şirket faaliyet alanına göre çoğalır veya azalır. Bu kurumsal kimlikte, logonun kullanıldığı materyaller üzerindeki oranı, renkleri ve formatı belirlidir. Eğer firmanın birden fazla şubesi var ise, diğer şubelerde de bu kimlik çerçevesinde aynı format kullanılır.


Elbette daha ilave edilecek birçok unsur var fakat elimden geldiğince sade bir tanım yapmaya çalıştım.
Umarım faydalı olur.

Erkan Nehir
Grafikerler.org
 
Yukarı Alt