logo nedir nasıl olmalıdır?...

yazarcizer

Üye
Kayıt
7 Nisan 2010
Mesaj
54
Tepki
1
Reklam verenler bu "zeka dolu" örnekler üzerinden kurumları için ne yapmaları gerektiğini tekrar "iyice bir düşünmeli!"

(Tüm logoların tasarımcılarını bilmiyorum, bilenler varsa yazılabilir)







Fogra:



Jason Cho:



Hemisferiod:



Josiah Jost:




Josiah Jost:












John Langdon:



Faruk Akın:





Faruk Akın:




Faruk Akın:



 

Hakan D

Yönetici
Yetkili Kişi
Yönetici
Kayıt
20 Haziran 2008
Mesaj
3.386
Tepki
716
@Ali Tekin Çam

Bu Tanımlar Tamamen Yanlıştır deme cesaretini gösterebildiğinize göre Doğru Tanımları mümkünse en kısa zamanda sizden bekliyoruz, ben ciddi anlamda doğrusunu bildiğinize daha şimdiden inanmaya başladım ve merak ettim.
 

Erkan Nehir

Grafik Tasarımcı & Ressam
Uzman Üye
Kayıt
10 Ocak 2010
Mesaj
2.524
Tepki
54
Logotayp (Logotype) İngilizcede Logo ile Type (harf/yazı) kelimelerinin birleşiminden oluşur. Logo bir simge iken logotype harflerden oluşan sabit bir markadır.
Örnek: Nokia, sony, Toshiba, Google, Coca Cola... Bunlar Logo değil Logotype kullanırlar...
Logotype içerisinde mutlaka harf olmalıdır logotype diyebilmek için.
 

yazarcizer

Üye
Kayıt
7 Nisan 2010
Mesaj
54
Tepki
1






Dalius Stuoka:



Dalius Stuoka:



Herb Lubalin:









Chris Lyle:



Chris Lyle:



Mike Erickson:



Mike Erickson:




Mike Erickson:



Mike Erickson:



Mike Erickson:



Mike Erickson:



Mike Erickson:



Mike Erickson:



Mike Erickson:



Mike Erickson:



Mike Erickson:



Mike Erickson:

 
Kayıt
10 Eylül 2008
Mesaj
15
Tepki
0
Sayın Emine Şahin

Yazdığımda asla bir çelişki yoktur. Bence siz yazdiğimi anlamamissiniz... Bir daha okuyun isterseniz.

Gecmiste Amblem (simgesel) ve Logotype (Okunabilirligi olan) olarak isimlendirilmis iki kavram, artık günümüzde ortak bir isimle yani "Logo" olarak anılmaktadır diyorum...

Halbuki sizin yazınızda:
"logo nedir? Nasıl olmalıdır?" seklinde bir baslık var... Bu baslık altında anlatacağınız sey bahsi gecen her iki kavrami da icermesi gerekirken,

"logo, bir ürünün, firmanın ya da hizmetin isminin, harf ve resimsel öğeler kullanılarak sembolleştirilmesidir. Amblemden farklı olarak ayırt edici özellikler yanında firmanın ismini de yansıtır. logo yaratmak için kullanılan fontlar yeni tasarlandığı gibi mevcut fontlarda olabilirler. "

seklinde açıklama geliyor basligin ardindan.... Amblemden farkindan bahsediyor bu aciklamada da... Halbuki amblem dediğiniz de artık "Logo"dur... Bu durumda sizin oradaki Logodan kastınız Logotype oluyor

Yine anlasilmadiysa devam edebilirim

Saygilarimla

Ali Tekin Çam

Not: Yazdiğima 2 sene sonra cevap gelince enteresan oluyor. Ya ben cevabinizdan haberdar olmayip sizi cevapsiz biraksaydim, yazdiklariniz doğru mu olacakti?
 
Kayıt
10 Eylül 2008
Mesaj
15
Tepki
0
Hakan Bey Merhaba,

Bu konuda; 2005 yılında Alternatif Yayıncılık'la birlikte hazırladığımız "LOGO" kitabı için derlediğim 14 sayfalık (her iki kavramın da örnekleriyle açıklandığı) bir metin mevcut... Aynı metni buraya yazmam, zaman problemi olan benim icin epey zor. 5 hatta 6 yil önceki kayıtları bulmam daha da zor... Tek yolu, bu kitaptan edinmek veya olan birisinden bu metinlerin fotokopisini rica etmekle mümkündür.

Yanlış ifadesini kullandığım Sayin İsmail Ev'in metni ile benim Sayin Emine Şahin'e daha önce yazdiğim cevabin metinlerini asağiya aldim... Okursaniz cevabin bir kismini orada goreceksiniz zaten

Saygilarimla

Ali Tekin Çam

Amblem kurum, ürün veya hizmetin anlatılması için kullanılan sembollerdir. Teknik açıdan 3'e ayrılır:
1. Kurum, ürün veya hizmetin içeriğini simgeleyen anlamlı şekil.
2. Kurum, ürün veya hizmetin isminin baş harflerinin birleşimiyle ortaya çıkan şekil.
3. Kurum, ürün veya hizmetin içeriğiyle alakası olmadığı halde, başkalarından ayırdedici özgün şekil.
Bu üç özellik ayrı ayrı olabileceği gibi ikisi veya üçü aynı anda da kullanılabilir.
logo ise Kurum, ürün veya hizmetin isminin özgün bir biçimde yazılmasıdır.(tamamen harflerden oluşur. Okunurluğu etkilemeyecek küçük hareketler de katılabilir.)
Amblem ve logonun beraber kullanılması halinde ise isim Logotype olur.



Başlık olarak "logo nedir? Nasıl olmalıdır?" şeklinde yazıp, açıklama olarak da Logotayp'ı anlatınca ortaya önemli bir kavram kargaşası cıkıyor.

logo; Amblem ile Logotayp'ın ortak adıdır.

Size 2005 yılında editörlüğünü üstlenmiş olduğum "Türk grafik tasarımcıları-logo" isimli kitapta yer alan Logonun tarifiyle ilgili teknik bilgiyi aktarıyorum.


Amblem ve Logotayp’tan logo’ya:

Eski ticari markalar ürünü veya faaliyeti sembolize etmeyi amaçlardı. Büyük kuruluşların faaliyetleri çeşitlendikçe, sembolleri, iletişim açısından bir engel teşkil etmeye başladı. Örneğin sigara üreticilerinin, aynı zamanda kozmetik, besin ve otelcilik alanlarına girmeleri sonucu yaygın olarak bilinen sembolleri için bir yetersiz kalış ihtimali belirdi.. Bu nedenle son yıllarda esas olarak daire, üçgen, kare, dörtgen ve bunların kombinasyonlarında oluşan soyut semboller artmaya başladı. Ancak, geometrik işaretlerin çoğalması, kafa karıştırmaya yol açıyordu. Sadece en sık teşhir edilenlerin tanınma şansı vardı. Bu gelişmenin doğal bir sonucu olarak da, her ambleme bir logotayp eklendi veya en azından kelime referansı oluşturuldu. Sonuç olarak, bir yerine iki eleman karşı karşıya getirildi. Yerin ve dikkatin pahalı olduğu göz önüne alındığında bir elemanın tescil edilmesi, hem algılamak hem de hatırlamak açısından iki elemandan daha kolaydı. Deneyimli iletişimciler bu problemi çabucak kavradılar, Logotayp veya amblemden birini seçmek mecburiyeti ile karşılaşınca amblemleri terketmek pahasına logotayp’ları tercih ettiler. Bu da doğal olarak ismi logo/amblem şeklinde yazmaya yol açtı; hatırlanması kolay kelime veya baş harfleri kendine özgü bir biçimde yazıldı; Olivetti, Siemens, RCA, Mobil vs.
MOBİL konusunu örnekleyecek olursak; kırmızı pegasusun sadece rengi korunarak mavi M BİL harflerinin arasında kırmızı bir O harfi olarak yer aldı.
Kısacası; kurumsal kimliğin en önemli elemanlarından olan “Amblem ve Logotayp”, günümüzde biraz değişikliğe uğradı. Herşeyin birbirine karıştığı, neyin amblem, neyin logotayp olduğunun flulaşmaya başladığı bir tasarım atmosferinde tasarımcılar da işin kolayını buldular: Amblem’le Logotayp’ı evlendirdiler. Şimdi “logo” isminde nurtopu gibi bir çocukları var!..

Saygılarımla

Ali Tekin Çam
 
Kayıt
17 Mart 2008
Mesaj
3.270
Tepki
100
@Ali Tekin Çam
Merhaba Ali Bey...
Devam edecek bir şey yok. Bunca zaman sonra kavramların ve anlamların değiştiğini söyleyen siz değil misiniz? Daha doğrusu güzel bir serüven anlatmışsınız ve işi evlilikle bağlayıp nur topu gibi bir logo meydana geldiğini belirtiyorsunuz...
Belki bir yerde haklısınız belki değilsiniz. Ben yazımda logoyu, amblem ile logotayp'tan ayırmaya çalışmışsam ve farkı vardır demişsem... Bunda bir kavram kargaşası vardır demek yanlış olur.

logo, bir ürünün, firmanın ya da hizmetin isminin, harf ve resimsel öğeler kullanılarak sembolleştirilmesidir. Amblemden farklı olarak ayırt edici özellikler yanında firmanın ismini de yansıtır. logo yaratmak için kullanılan fontlar yeni tasarlandığı gibi mevcut fontlarda olabilirler. logo yaratmak için belli başlı bazı kurallar işin uzmanları tarafından şöyle sıralanırlar.

İfadelerim aynı bu şekildedir. Bunda ciddi bir yanlış değil ama eksik yönler bulabilirsiniz. Tamamlamaya çalışabilirsiniz. Bunda bir sorun yok.

Dediğiniz üzere;
O halde gelin, logo için yeni bir kavram getirelim... Manasını bilmediğimiz o kadar çok kelime hayatımıza girmişken...

Not: eminecik ile Emine Şahin'i karıştırmayınız? Fevri olarak cebap vermiş bulunuyorum.
Ayrıca aradan iki yılda geçse on yılda geçse bir gün gelir sizin yazdıklarınıza da bir şeyler yazan çıkabilir. Çünkü zaman hızla değişiyor. Dün ak dediğimize bu gün kara demeyelim tabi. Değişim değil gelişmenin yanındayım.

Saygılarımla...
 
Yukarı Alt