Moda Tasarımında Doğal Kaynaktan Kompozisyon Üretmek

Mira Gabo

Altın Üye
Altın Üye
Kayıt
22 Nisan 2010
Mesaj
101
Tepki
9
Moda Tasarımında Doğal Kaynaktan Kompozisyon Oluşturmak;

Biz tasarımcılar stilistlerden farklı olarak modelden model üretmeyiz, bizim koleksiyonlarımızda kaynaklarımız büyük ölçüde doğadan, sonra teknolojiden, güncel yaşamdaki tüm öğelerin biçimleştirilmesinden yola çıkarak oluşturulur. Daha sonra yanımızda çalışan stilistler, (ekibin başındaki tasarımcının izniyle) bu ürettiğimiz ana temalar üzerinden, tasarımcı tarafından kendisine verilmiş kompozisyona renkler ve formlar bazında sadık kalarak bunları stilize eder ve alternatiflendirirler. Bir tasarımcı asla bir vitrindeki modelin kopyasını alarak ikinci bir versiyonu yap(a)maz. Bunu talep eden firma ya da işveren bize hakaret etmiş sayılır. Zira aldığımız eğitime ters düşen bu –çalma, kopyalama kısacası bir başkasının emeğinin üzerinden para kazaranak yapılan emek sömürüsü- işlemleri, biz tasarımcılar için uygun bir çalışma şekli değildir.

Sizlere bu başlıkta bizim kaynaklarımızı nerelerden aldığımızı örneklendirecek bir özet çalışma sunmak istiyorum, böylece moda tasarımcılığına aday genç tasarımcılara faydalı olabilmeyi umut ediyorum.

Bunu elde çizilmiş 2008/YAZ çalışmalarımdan bir tema üzerinde sizlere elimden geldiğince anlatmaya çalışacağım.

Aşağıda gördüğünüz gibi koleksiyonumu hazırlayabilmem için doğadan bir kaynak şeçilmiştir. Bu kaynak seçimi herkese göre değişir; ben bu çalışmada deniz temasını tercih etmişimdir, bir başka çalışmada dağları seçebilirim ya da ormanları.. bir başka çalışmada gökyüzünü, geceyi, yıldızları seçebilirim.. bir başka gurupta ise askerleri ya da polisleri konu alabilirim. Önemli olan doğal kaynaklarla kompoze edeceğimiz temada kullanacağımız ögelerin kullanım alanıyla örtüşmesini sağlayan ögeler olmasıdır. Mesela üniforma dendiğinde benim aklıma hep savaş, savaş araçları, zırhılar, asker, yönetim, polis v.s. resmi kaynaklar gelir ve bu kaynakların içinde varolan yıldızlar, renkler, savaş arabaları, tanklar, sert imajlar, üniforma hazırlarken benim için gereken sertliği ve disiplin ifadesini oluşturmamda yeterli olurlar. Ama bir çocuk koleksiyonu hazırlarken daha ziyade bahar karelerinden kaynak alırım, neşeli, kuşlardan, çiçeklerden, bulutlardan kaynak alırım.


Evet, benim bu aşağıda anlatım yapacağım gurup için seçtiğim temam denizdir.
Böyle bir çalışmada gördüğünüz gibi ilk olarak denize dair bazı kerelerden yola çıkarız, onları bir kolaj haline getirir ve bazen bu ögeleri soyutlayarak bazen de olduğu gibi üreteceğimiz ürüne naklederiz. Bu gurupta çok fazla soyutlama yapmadım, sadece kumaş uygulamaları esnasında birkaç akışkan geçiş ile desenleri yumuşatıp kaynaştırdım ve benim için oldukça yeterli ve doyurucu birer kaynak haline dönüştüler. Ama eğer ben kompozisyonumu iki ayrı kaynağı bir araya getirip yapmak isteseydim, örneğin denizin yanı sıra bir de ormanı aynı kompozisyonumda kullanmak isteseydim, o zaman bu hazırladığım kaynak kolajımı bu iki kaynağın oluşumundan hazırlayacaktım. Ama ben sadece denizi seçtim kaynak olarak ve bir denizde varolabilecek ögelerden bir kolaj oluşturdum.. zira daima tek bir kaynaktan yola çıkmak her zaman daha etkili ve daha doğru sonuca görürecektir! Çünkü sadece tek bir kaynaktan bile milyonlarca gurup hazırlanabilecek kompozisyonlar oluşturmamız mümkündür. Diğer türlü bir kaç kaynağı bir araya getirdiğimizde hazırlayacağımız kompozisyonlarda hedef kitlenin gözünü yorar renk karmaşasına sebebiyet verilebiliriz ve hedef kitlede karmaşık duygular yaratıp kararsız kalmalarına da sebep oluruz, ki bunu hiç birimiz istemeyiz o yüzden de tek bir kaynakla yola çıkarız. Sonra bunun akabinde aynı sezon içinde bir başka gurup çalışması için farklı bir kaynaktan yola çıkabiliriz.



Şimdi sizlere denizi konu alan bu gurubumun çalışmalarıyla anlatmaya başlayayım, burada deniz teması sırasıyla doğadan şöyle aktarılmıştır.


Her şeyden önce hazırladığım kaynak kolajımın içinden kullanmak istediğim renkleri belirledim;




Ve aşağıda göreceğiniz gibi desen olarak kullanacağım deniz ögelerini belirledim. Ardından tespit ettiğim renkler ve ögeler ile bu gurupta uygulayacağım kumaş çalışmalarımın taslaklarını oluşturdum.

Örneğin; bu gurupta uygulayacağım desenli satenin uygulama şekli aşağıdaki resimde de göreceğiniz gibi -kaynak olarak aldığım fotoğraf karelerindeki anemonlardan oluşmuştur. Yalnız bu ilk halidir yani kumaşa adapte olmadan önceki düşünce aşamasındaki hali! Desenle ilgili profesyonel çalışmalar, sonrasında gerçekleştirilmiş ve desendeki geçişlerde gereken işlem yapılmıştır. Ben bu kumaşta anemonları -kumaş eninin sağ tarafına gelecek şekilde akışkan geçişlerle estetik efekti oluşturulduktan sonra, bir bordür çalışması uygulayarak sonuçlandırmıştım. Ancak son halini çalıştığım firmanın izni olmadığı için burada yayımlayamıyorum. sadece kaynak olarak ne kullandığımı sizlere anlatabiliyorum.) Umarım kaynaktan kompozisyon hazırlama konusunda sizlere katkısı olur. Diğer yandan modellerde kullanacağım farklı renklerin miktarları ve konumlandırılması -seçtiğim doğal kaynak fotoğrafımdaki -renk dağılımının yüzdeleri-ne dikkat edilerek hazırlanmıştır. Doğadaki denge ve armonide hangi renklerin hangi renklerle yan yana ve ne yüzdelerde buluştuğunu takip ederim. Ve doğadan aldığım kare içerisinde örneğin mavi yüzde kaç nerede ne şekilde kullanılmışsa bende giysimin üzerinde o rengi o yüzdelerde kullanmaya özen gösteririm, böylece tabiatın armonisinden ve dengesinden uzaklaşmadan bir ürün create ederim, bu da tüketici kitleyi alıştığı doğal dengeden uzaklaştırmadığı için ürünü diğer ürünler yanında en seçilir kılar . Yok eğer kompozisyonumda kontrast bir vurgu olsun istiyorsam o zaman da doğadaki denge ve armonide hangi renklerin hangi renklerle yan yana ve ne yüzdelerde buluştuğunu tespit ettikten sonra, o tablodaki birbirine en uzak renkleri ve en farklı renkleri yan yana kullanırım. Böylece renklerin yanı sıra doğal denge ve armoninin de kontrastını ortaya koymuş olurum.








Bu da gurupta kullandığım düz saten.. üzerinde desen olarak değerlendirilmek üzere hiçbir kaynak yoktur ama temam deniz olduğu için düz saten kumaşımı denizin derinliklerini ifade eden bir renkte uygulamışımdır.





Bu da gurupta kullandığım şifon kumaş. Bu guruptaki modellerimin transparan bölgelerinde kullanılmıştır. Yine bu da desenin kumaşa adapte olmadan önceki düşünce aşamasındaki ilk halidir. Desenle ilgili profesyonel çalışmalar, sonrasında gerçekleştirilmiş ve gereken akışkan geçişler verilmiştir. Burada gördüğünüz gibi vatos balıklarını kumaşın bordürü olarak kullandım.



Bu deniz yaratığını da modellerden birinde yaka altı volanı olarak kullandım. Bu hayvanın kumaşa adaptasyonu ise; yumuşak bir deri üzerine yer yer kabartma baskı ve nakışla oluşturulmuştur. Renklerine sadık kalınmıştır ve yapılan modelin uygulama aşamasında da aksesuarlarıyla deniz efekti eksiksiz verilmeye çalışılmıştır (daha sonra aşağıda sunacağım çizimlerimde bunu daha iyi görme imkanınız olacak.).



Bu deniz yıldızları da bir young fashion yıkamalı denim çalışma üzerinde kabartma baskı olarak uygulanmıştır. Bazen desenlerde kullanacağım bu doğal kaynaklarımı soyutlayarak gafik çizgilerle ifade ederek kullanırım ama bu gurupta hiç soyutlamadım, deseni doğal haliyle giysiye aktardım. İlerde sizlere <Elde basit Siluet çizimi> https://www.grafikerler.org/temel-sanat-egitimi-amp-grafik-tasarim-sanati/24161-elde-basit-siluet-cizimi.html#post117360 başlığı altındaki derslerde, doğal ögeler nasıl soyutlanır konularını da anlatacağım için burada şimdi bundan bahsetmek istemiyorum.




Şimdi bu deniz temasında kaynakları nasıl giysiye indirgediğimin örneklerini çizilmiş halde vermek istiyorum;
Bu çizimde -bir young fashion taş yıkama denim modelde deniz yıldızımı kabartma baskı tekniği ile uyguladım. Ve kot kumaşımın rengini de güneşin akşam vakti kuma yansımasını ifade edecek olan yıkamalı antrasit rengi olarak seçtim, böylece doğal kaynağımdan uzaklaşmamış oldum. Ben eğer burada mavi bir kot rengi tercih etse idim denizin içindeki bir yıldızı ifade edecektim, o zaman da ana kaynaktan biraz soyutlama rağmen yine de doğaldan çok uzaklaşmamış olurdum. Bu modelde düğmelerimi de oksitli metalden üretilmek üzere minik yıldızlar formunda tasarladım.



Bu modelde denizin rengini mini etol ceketteki kullandığım kot kumaşımın rengi ile sağladım, derinlikleri ifade eden indigo her zaman denizin ferahlığını yansıtacaktır. Anemonlarla hazırladığım sateni de iç giyside kullandım. Ve giysiye koltuk altından sabitlediğim bir (anemonun içindeki kızıl tonlara sabit kalarak renklendirilmiş) şifonla flu bir görüntü kazandırarak oluşmuş olan dinamik formu biraz yumuşattım.



Bu modelde denizin dalgasını ve köpüklerini ifade edecek olan –cobalt maviden başlayıp uçuk mavilere ulaşan bir şifonla yakada drapeler, kollarda trasparanlık ve etek volanları oluşturdum. Ama kumaşımız dikiş yerleri taş yıkama ile yumuşatılacak olan cobalt rengi bir kot kumaştı. Aksesuar olarak da bu kadar dalganın ve köpüğün arasından bir deniz canlısı olması için düğmemizi balık figüründen oluşturdum.




Bu model yemekli geceler için hazırlanmış modern çizgiler taşıyan avangard kadının gece elbisesidir. Ve etkisi ile bu gurubun en beğeni almış kıyafetlerinden biridir. Bilirisiniz geceleri çok uçuk hafif renkler tercih edilmez bende bu etkiyi anemon desenimizin en derin noktalarından elde ettiğim sımsıcak kızıl ile sağladım ve anemonlu satenimizi düz bir kızıl saten ile kombinledim. Rengi ve kupları itibariyle oldukça ağır bir tasarım ortaya çıktığı için de herhangi başka bir aksesuar ilave etmedim, sadece kol evi ve etek ucu biyelerini kızılın kontür görevi görecek kadar koyu tonunda bir deri ile çalıştım bu da aksesuar için yeterli bir dozdu.



Bu model ise sayfiye yerlerinde gerçekleştirilecek olan akşam yemeklerini en sık şekilde süsleyecek olan bir akşam kostümüdür. Temamdan uzaklaşmadan üst bedendeki roba kubumu kalıpçılarıma bir salyangoz şeklinde hazırlattım. Vatoslu şifonumuzu pilisoley çalışması ile robadan itibaren aşağıya doğru hafif evaze formunda elbisemizin orta etek kısmına uyguladım. Ve yine robadan itibaren etek bölümümüzün geri kalan kısmını evaze formda parlament mavisi bir saten ile tamamladım. Son olarak şık bir salyangoz broş ile kostümün süsleme aşamasını da bitirmiş oldum. O kadar doygun bir model ortaya çıktı ki artık bu modelin üzerine ne bir etol ne de başka aksesuarlar gerekmedi.



Bu modelde de cobalt mavisi streç satenimin üzerine etek uçlarına gelecek şekilde baskı ile anemonlarımı yerleştirdim. Anemonların kızılığını içeren şifon ile yaka da balık formunu yakalayacak şekilde drape uygulaması ve etekte bir bakılığın kuyruğunun kıvraklığını sağlayacak hareketlilikte bir jüpon ile modelin formunu tamamladım. Son olarak şifon ile balık şeklinde oluşturduğumuz yaka drapajını toparlayıcı bir balık kuyruğu metal aksesuar ile son rötuşunu da yapmış oldum.




Bu modelde de yukarıda resmini verdiğim deniz yaratığını yaka altı volanı olarak kullandım. Bu hayvanın modele adaptasyonunu ise -yumuşak bir deri üzerine yer yer kabartma baskı ve nakışla oluşturduğum volanı gömleğin ilik düğme patına her iki taraftan da sabitlenmesiyle oluşmuştur. İşleme ve baskı çalışmaları yapılırken kaynak renklerine sadık kalınmıştır. Bluz kumaşının ana deseni ve rengi de iki alternatifli çalışılmıştır; birinci alternatif düz cobalt mavisi bir kumaş, ikinci alternatif ise -ana kaynakta yaratığın bulunduğu platformdaki desen olarak tasarlanıp dokunmuştur, böylece tabiattaki doğal haliyle olduğu gibi giysiye aktarılmıştır. Bluzdaki düğmeler de metal minik birer deniz atı olarak uygulanmıştır. Düz kumaş ile uygulanan modelde ilaveten arka pilileri sabitleyen denizatı işlemeleri çalışılmıştır.




Bu gurupta gördüğünüz gibi tabiat bize sınırsız kaynaklar verir, bizlerin bu kaynakları değerlendirmemiz bir başkasının modellerini kopyalamamızdan hem daha etkili hem daha kolay hem de daha eğlencelidir. Ve en güzeli de bir tek kaynaktan milyarlarca kompozisyon hazırlanır zira her birimizin tabiatı algılama biçimi hazırladığı kompozisyona farklı şekilde aktarılacaktır. Kendimiz bile tek bir kaynaktan bir kompozisyon hazırladığımızda ikinci bir çalışmaya geçtiğimizde onu farklı yorumlarız. Ve bu uygulamalar basit 3-4 aylık çizgi eğitimi veren yerlerde öğretilmez, kaynaktan kompozisyon hazırlayabilmek için güzel sanatların ilgili bölümlerinden eğitim almak gerekir

Bu başlıkta size yer yer zaman buldukça kaynaktan kompozisyon hazırlama tekniklerinden bahsedeceğim ve çeşitli örnekler sunacağım. Ayrıca yine tabiattan nasıl giysi kupları tasarlarız onları da bu başlıkta https://www.grafikerler.org/temel-sanat-egitimi-amp-grafik-tasarim-sanati/24161-elde-basit-siluet-cizimi.html#post117360 öğreteceğim. Örneğin elinize aldığınız bir çiçek yaprağından ya da bir taş parçasından nasıl sayısız giysi kubu yaratabilirsiniz o başlık altında hepsi işlenecek. Umarım yeni moda tasarımcısı adaylara faydalı olurum.

Herkese iyi çalışmalar..
 
Yukarı Alt