Tanıtım ve Kampanyalar...

danisman

Consultant
Kayıt
27 Nisan 2009
Mesaj
1.504
Tepki
30
Bana soruyorlar, işleri nasıl arttırabiliriz? Son dönemlerde en çok muhatap olduğum sorulardan birisi diyebilirim. İşlerin daha çok artması, herhalde şu an ticaretle uğraşan ve ticari bir iş yapma peşinde olan, tüm grupların ortak buluşma noktası. Hele ki, krizlerin ortasında çırpınıp durmaktan kurtulamayan bir ülke gerçeğiyle yaşıyorsanız, bu kaçınılmaz bir durumdur.

Bu sorunun cevabı o kadar geniş bir yelpaze ki, tek cümleyle açıklamak veya şöyle yap demek doğru mudur, elbette ki değildir�

İnsanlarımız, reklamcılarımız, ajanslarımız, ne zaman daha geniş bir bakış açısına sahip olacaklar veya ne zaman iş arttırma çabalarının tek hamleyle gerçekleşemez olduğunun bilincine varacaklar?

İş dediğimiz veya ticaret dediğimiz yapılanma, sadece kasaya giren ve günün, ayın, yılın veya yılların getirisi midir?

İlk önce kafamızda sorgulamamız ve bu sorgulamayı yaparken nedenlerini araştırmamız gereken sebep budur. Ticari yaşamlarda kazanabilmek, başarılı olabilmek için, akademik çözümler her zaman iş yapmaz, öncelikle bunu çok iyi kavramamız gerekiyor.

Teorik olarak, bir otomobil için neler gerekir, sorusunun yanıtını, motor, kaporta, şanzıman, tekerlekler gibi, daha birçok mekanizmayı bir araya getirdiğinizde, depoya yakıtı koyduğumuzda, araba yürür mantığıyla cevap verilir.

Doğrudur, bazı zamanlar, beklide çoğu zaman, bu taktikler iş yapar ve gereken kazanç ve iş ivmesi gerçekleşir. Fakat bir gerçeği gözümüzden kaçırmamalıyız, bu taktikler ancak, tek düze bir grup üzerinde, ortak alışkanlıklara sahip tüketiciler üzerinde etkili olur ve başarıyı yakalamaya yeterlidir.

Biraz daha açalım konuyu isterseniz, hem daha iyi kavramak adına, hem daha iyi özümsemek adına.

Bir tanıtım faaliyetinin, reklam çalışmasının veya kampanyanın başarılı olabilmesi ve işlerin artmasını sağlamak için her taktik, her yerde iş yapmaz, bir yerde yakaladığı başarıyı, diğer bir platformda yakalayamaz.

Bu şu demektir, İstanbul�da başarılı olan bir tanıtım faaliyeti, Balıkesir�de iş yapmayabilir. Konya�da başarılı olan bir kampanya, İzmir�de başarılı olmayabilir. Her yerleşim biriminin ve tüketicinin, farklı algılama ve farklı tüketim alışkanlıkları vardır, bunu asla unutmamalıyız. Bu faaliyetleri planlayacak olan reklamcı veya ajansın, öncelikli görevi, bunları tespit etmek ve ona göre taktikler geliştirmektir.

Daha önce yaşadığım bir tanıtım kampanyasını sizlerle paylaşmak istiyorum. İki binli yılların başlarında, tüketici kapasitesi yüksek olan bir İç Anadolu firması aramıştı. Paket servis konusunda bir türlü istedikleri potansiyele ulaşamadıklarından bahsetmişlerdi. Ekibimden bir arkadaşımızı bu işe yönlendirdik. Arkadaşımızın çalışması bittiğinde ve ben raporu elime aldığımda, çok şaşırmıştım.

Bildiğimiz ve her yerde uygulanan bazı kampanyalardan bahsedilen bir rapordu önümde durmakta olan, baştan sona incelediğimde, yazılmış kampanyaların burada bir işe yaramayacağını söyledim, işe yeniden bakmasını ve yeni bir kampanya hazırlamasını istedim.

Aldığım cevap beni çok şaşırtmıştı, bu kampanyaların orada kesinlikle başarılı olacağını savunmaktaydı. Peki dedim o zaman, arkadaşımı da yanıma alarak doğruca ilçeye gittik. Zaten tek bir cadde üzerinde yoğunlaşmış olan ticari yaşamı gözlemlemek zor olmamıştı. Sektörle ilgili küçük bir inceleme sonrası, ilçede gördüğüm ve tespit ettiğim noksanlık, tüketici alışkanlığından başka bir şey değildi. Bu alışkanlık, orada yaşayan insanların ve tüketicilerin ortak bir yönüydü. Ortak noktaları o insanların �paket servis� gibi bir olaya alışkın olmamalarıydı, daha doğrusu, paket servisleri, herkes gidip kendisi alıyor ve telefon açıp isteme gibi bir durumu benimsemiyorlardı.

Bunun nedenini bulmak için, birkaç palyaço arkadaş ayarlayıp, iki gün sürecek olan bir anket çalışması yaptık. Palyaço ile anket yapmamız, anketimize katılımı çok yüksek rakamlara ulaştırmıştı, çünkü ilçe tarihinde beklide ilk kez, insanlar sadece tv�de gördükleri palyaço ile beraber olmuşlardı.

Sonuçta, tüketicinin, paket servisten istenen siparişlerin, onlara çok daha pahalıya geleceğini, düşündükleri gerçeğine ulaştık.

Bunun üzerine, en uygun kampanyayı başlattık ve istediğimiz başarıyı yakaladık. Burada size anlattığım, çok büyük kapsamlı iş yapan bir işletme değil, kendi çapında iş yapan ve bulunduğu ilçede hak ettiği iş potansiyelini yakalayamayan bir işletmedir.

Çevrenizde buna benzer birçok işletme olduğundan eminim, müşterinizdir, arkadaşınızdır veya bir tanıdığınızdır, işlerin düzelebilmesi için, öncelikle çevresel nedenleri araştırmalı ve ona göre bir taktik geliştirmelisiniz.

Yeni bir konu ve yazımızda, yine buluşmak üzere, hoşça kalın�

Ozan Muhammet CANDAN
Grafikerler.org




 
Yukarı Alt