Tasarımda Deneyim ve Aktarım Yöntemi-1

Kayıt
7 Temmuz 2008
Mesaj
208
Tepki
5
Selam,

Grafik tasarımcılar genellikle ve çoğunlukla hazırladıkları tasarımlarda zamanla yarış içerisindedirler. Türkiye gibi bir ülkede adına müşteri denen kişinin plansın, programsız hatta düzensiz bir çalışma mantığına sahip olması nedeniyle herşey son anda aklına gelir. Çalışmanın tasarım ve baskı aşamalarının süresini çoğunlukla umursamaz, kısaca herşeyi son anda düşünür ve bir günde ister. Bu tür bir sorunun tasarımcıya yönelik yansımasını, tasarımın istediği bu kısa sürede olmayacağı gerçeğini umursamaz. Bu arada müşteri temsilcisin eline gelmiş hazır işi kaçırmamak adına müşteriye aşırı tavizci bir yaklaşım biçimi göstererek her anlamda taviz vermesini de eklediğimizde tasarımcının omuzlarına binen yükün bir o oranda arttığını görürüz.

Önüne hazırlanması için koyulan tasarımla ilgili brifi alan grafik tasarımcı kendisini destekleyecek yan unsurların ( Görsel malzeme arşivi ) olmaması durumunda ( ki büyük reklam ajansları dışında zaten çoğunlukla yoktur ) içerisine düştüğü zamansızlık nedeniyle sınırlı sürede hazırlanması istenen tasarımları mümkün olduğunca hızlı ve beğenilir kılmak için yoğun bir çaba içerisine girer. Bu türden normal sınırlar içerisinde olmayan bir çabanın herşeye rağmen sağlıklı bir sonuca ulaşması için grafik tasarımcı elindeki tüm olanakları en verimli şekilde kullanmak zorundadır. Tasarımlarında kullanacağı programların hangisinin hangi aşamada kendisine yardımcı olacağının tesbitini bu anlamda grafik tasarımcının kendisi belirlemelidir.

Son dönemde özellikle kurs ortamından yetişmiş tasarımcı olmaya aday kişilerin hazırladıkları çalışmalarda çoğunlukla tasarımlarını tek program üzerinden sonuçlandırma eğilimi görülmektedir. Bazı kişilerin kendisine aktarılan çalışmaya yönelik tasarımların tümünü direkt olarak Photoshop üzerinden sonuca ulaştırmak isteği, bazılarının ise kullanmaması gereken programları kullanmamaları gereken biçimde zorlamaları, kişilerin sahip oldukları yöntem eksiklikliğinden kaynaklanmaktadır.

Yetişmek üzere girdikleri ortamda kişilere bu noktada yeterli eğitimin verilmemesini de bu duruma eklediğimizde ortaya istenmeyen sonuçların çıkıyor olması yadırganmamalıdır. Tasarımcı yapısı gereği çoğunlukla sınırlı zaman dilimi içerisinde çalışmalarını sonuçlandırmak durumunda kaldığından hazırlanması gereken tasarım için en çok bildiği programları kullanma eğiliminde olması, gerekse işin kolayına kaçıyor olmalarıı nedeniyle tek bir program üzerinde çalışmalarını tamamlamak onlar için kolaycı bir yaklaşım şeklidir. Oysa ki belirli bir standartın yaratılması için mümkün olduğunca belirli bir hiyerarşik yöntemin izlenmesi çalışmanın sağlıklılığı açısından gerek tasarım aşamasında, gerekse de basım aşamasında tasarımcıyı istenmeyen durumlardan kurtarır.

Deneyim yönü henüz gelişkin olmayan tasarımcıların hazırladıkları çalışmalarda çoğunlukla karşılarına çıkan en büyük sorun öncelikle prepress aşaması, ( Film çıkışı ya da direkt kalıp pozlandırma ) ve sonrasındaki basım aşamasında yaşanmaktadır. Ortak çalışma durumunda olunan kurumların personeli tarafından genellikle uyarılmayan grafik tasarımcıların veya kendisine danıştığı kişilerin yeterli bilgi aktarımında bulunmaması sonucu sınırlı sürede hazırladığı ve kendisini olduğundan daha çok kasmak durumunda kaldığı çalışmalarının sonuç aşamasına gelindiğinde yaşanan zorlukların önüne dağ gibi yığılması grafik tasarımcıyı öncelikle hayal kırıklığına ve sonrasında ise yılgınlığa düşürür.

Kendisini deneyimli olarak gören, gösteren ya da öyle olduğunu iddia eden kişilerin bu aşamada temel görevi her ne konuda olursa olsun kendisinden sonra sektörün çeşitli aşamalarında görev almaya aday olduğunu bir şekilde gösterme çabasında olan kişilere karşı daha anlayışlı ve sabırlı bir aktarım süreci içerisinde olmalarıdır. Genel tasarım mantığı içerisinde kullanılacak programların neler olduğunu ve hangi aşamada hangi programın kullanılarak tasarımın tamamlanması gerektiğini karşısındaki kişiye ikna edici bir yöntemle aktarmaları, genel tasarım sürecinde yapılan temel yanlışlıkların belirtilmesi deneyimli kişilerin olgunluk düzeyinin önemli bir göstergesidir.

Karşımızdaki kişiyi azarlamak, onları kendimizden aşağı göstermek, beceriksiz kişiler olduklarını yüzlerine haykırmak ya da onların bu tür bir çalışmayı neden ve niçin yaptığını sorgulamamak deneyimli bir kişinin izlemesi gereken bir yöntem değildir. ( Adına eleştiri denen yaklaşım gereği gösterilen davranış biçimi bu kapsama girmez. Yapılan eleştiri sonrası gösterilen anlamsız ve gereksiz kişisel tepki sonrası ilgili kişiye gösterilen bireysel davranış kapsam dışı istisnai bir durumdur. ) Deneyimli olan kişiler yol göstericidir. Deneyimli olan kişiler kendilerinin binbir zorlukla edindiği deneyimleri karşısındaki kişi ya da kişilere olması gereken en kolay yöntemi izleyerek aktarmalı, ortaya çıkartılması gereken tasarımın veya çalışmanın hangi programları kullanarak hazırlanması gerektiğini ve hangi aşamalarda hangi programın devreye girmesi gerektiğini ve en önemlisi de genel tasarım mantığının grafik tasarım programları ile olan direkt ilişkisini aktarma becerisine sahip olan kişilerdir.

Örneklemek gerekirse;

Bir poster tasarımı tümüyle Photoshop programı kullanılarak hazırlanabilir, ama çalışmanın sağlıklı olması gerektiği düşünüldüğünde elimizdeki görsel malzemenin Photoshop programında öncelikli olarak düşünülen şekilde işlenmesi sonrasında ise vektörel esaslı bir programla ( bu program isteğe göre Illustrator, Indesign veya FreeHand olabilir ) tasarlanması çalışmanın sağlıklı sonuca ulaşması anlamında vazgeçilmez bir ön koşuldur. Gerek hazırlanan çalışmanın olması gereken sürede tamamlanması, gerekse tasarımda kullanılacak fontların daha keskin ve net görünmesi anlamında ikinci aşamada vektörel bir programın kullanılması tasarlayana hem kolaylık hem de sağlıklı sonuç odaklı bir çalışma disiplini oluşturur. Sahip olunan yanlış alışkanlıkların çalışmanın genel sağlığı için terk edilmesi zorunluluğu bizi sonraki çalışmalarımızda düzenli ve artan bir tasarım disiplinine götürmekte önemli bir belirtgeç, yararlı bir süreç olur.

Deneyim kişilerin edindikleri birikimleri karşısındaki kişilere en uygun yöntemle aktarmaktan başka bir şey değildir. Bu aktarımda deneyimli olan kişinin kişisel yapısının, yaklaşım biçiminin ve yöntem bütünlüğünün doğru aktarılması dışında aktarımın düzenliliğinin ve becerisinin de önemi büyüktür. Bir çok deneyimli kişinin aktarım yöntemini bulamaması birikmiş deneyimlerin sağlıklı bir şekilde aktarılamamasına yol açmaktadır. Bir şekilde bulunduğu iş yaşamında deneyim edinmeye çalışan sonraki kuşak grafik tasarımcılar gözleri bağlı yolunu bulmaya çalışan bu anlamda önlerine çıkanı deviren ve hatta devirdiklerinin ne olduğunu bile bilemeyen kişiler olarak karşımıza çıkarlar. Tüm bunların yaşanmaması için deneyimlerin kişisel önyargılardan uzak, önkoşulsuz, disiplinli bir yöntem bütünlüğü içerisinde aktarılması deneyimli bir grafik tasarımcının sahip olması gereken temel sorumluluktur.

Sorumluluk sahibi her grafik tasarımcının sergilemesi gereken doğru davranış budur...

Selam...
 
Kayıt
17 Mart 2008
Mesaj
3.266
Tepki
100
teşekkürler melih bey.
en can alıcı noktadan başlayıp, çözüme doğru giden yazınızı okudum.
benim çalışma koşullarım her ne kadar zamanı rahat kullanmama müsade etse de
bu konuya sessiz kalmamam gerektiğini düşündüm.
genelde yaşanan sıkıntı budur. iş planlanır, hatta milyonlarca lira yatırım bile yapılabilir.
ama iş tanıtım ve reklama gelince düşünülmez. yada kendilerince bir takım tasarım planlayıp
şunu yap diye karşınıza dikilirler.
ah yazık...
 
Yukarı Alt