Adobe Illustrator, InDesign gibi yazılımlar ile iş üretiyor ve bu belgeleri kendi orijinal dosya formatları ile veya PDF olarak basıma gönderiyorsanız aşina olmanız gereken bir kavram var. Flatten Transparency.
Bir belgenin bir bilgisayardan diğerine taşınması sırasında belge içeriğinin her iki kullanıcı tarafından aynı şekilde görülebilmesi ve basılabilmesi için bu komutun o ya da bu şekilde uygulanması gerekiyor.
Flatten Transparency (veya InDesign’daki adıyla Transparency Flattener) komutu temel olarak şeffaf objeleri aynı görünümde şeffaf olmayan düz renk alanlarına çeviriyor, yazıları path’lere çeviriyor, başka yazılımlarca vektörel olarak yorumlanması sorun olabilecek alanları resim belgelerine çeviriyor, çizgileri çizgi olmaktan çıkararak aynı kalınlıkta alanlara çeviriyor vs…
Elimizde Illustrator veya InDesign’ın tüm güzel özellikleri ile oluşturulmuş bir döküman varken neden sağını solunu başka obje türlerine çevirmek isteyelim? Bu sorunun cevabı Illustrator, InDesign gibi yazılımların şeffaflık meselesini abartmış olmasında yatıyor. Temel olarak Illustrator’da Opacity Mask gibi bir maskeleme kullandığınızda bu tür bir maskelemeyi bir diğer yazılım ya da aynı yazılımın eski bir sürümü açamayabilir. Ancak kesin olan bir bilgi var ki, vektör tabanlı yazılımların ne kadar eski bir sürümünü kullanırsanız kullanın, düz renk alanları ve resim belgeleri bu programlar ile oluşturulan belgelerde açılabilir. İşte Adobe’nin Flatten Transparency ile grafik yazılımlarında yaptığı şey de bu basit prensibe dayanıyor.
Illustrator ve InDesign gibi yazılımlarda hazırlanan bir içerik bu programdan üç yolla dışarı çıkartılabilir. Print komutu ile bir baskısı alınabilir. Save menüsü altından PDF kaydedilebilir ve programların kendi dosya formatları olan .AI ve .INDD formatlarında kaydedilebilir.
Baskı almak ve PDF kaydetmek sırasında bu Flatten Transparency komutu otomatik olarak uygulanır. Hangi ayarlar ile uygulanacağı ise Print veya Save As PDF dialog pencerelerinden seçilebilir.
Eğer doğrudan birilerine .AI veya .INDD belgeleri göndermek gerekiyorsa Flatten Transparency işlemini manuel olarak uygulamak gerekebilir.
Illustrator kullanıyorsanız Object menüsü altından ulaşabileceğiniz Flatten Transparency penceresinden; InDesign kullanıyorsanız Edit menüsü altındaki Transparency Flattener Presets penceresinden Flatten Transparency komutlarını çalışmanıza uygulayabilirsiniz.
Flatten Transparency penceresi üzerindeki Raster / Vector Balance seçeneği, elde edilecek sonucun piksel tabanlı veya vektörel olmasını sağlar. Bu sürgü Vector kısmında tutulursa çalışmanın tamamı (eğer mümkünse) vektörel formata getirilmiş olur. Sürgü ortalarda durduğu sürece çalışmanın vektörel olarak bırakılabilecek alanları vektörel niteliklerini korur, geri kalan alanlar piksel tabanlı görüntülere çevirilir.
Line Art and Text Resolution seçeneği vektörel çizimler ve yazıları için çözünürlük değeri belirler. Bu değer vektörel içeriklerin piksel tabanlı bir formata çevirilmesi halinde kullanılır.
Gradient and Mesh Resolution seçeneği programda oluşturulan degrade renk geçişleri ve Mesh gradientler için çözünürlük değerinin belirlenmesi için kullanılır.
Convert All Text to Outlines kutucuğu çalışma içinde bulunan tüm yazıları Path’ler haline çevirir. Eski FreeHand kullanicilarinin tabiriyle "Fontları Convert eder"
Convert All Strokes to Outlines kutucuğu çalışma içinde bulunan tüm çizgileri kendi kalınlıklarında alanlara çevirir.
Clip Complex Regions seçeneği sadece Raster / Vector Balance seçeneği orta kısımlardan birinde iken aktif olabilir. Bazı bölgeleri piksel tabanlı görüntülere çevirilen, bazı bölgeleri ise vektörel olarak bırakılan objelerde iki türün birbirleri ile kesiştiği alanların renk-doku farkını barındırmaması için özel Clipping Mask alanları oluşturur.
Preserve Alpha Transparency seçeneği belge üzerinde bulunan şeffaf zeminli alanların kendi statülerini korumalarını sağlar. Eğer bu seçenek işaretli değilse Preserve Overprints and Spot Colors seçeneği işaretlidir. Bu seçenek ise belge üzerinde kullanılmış ekstra renk ve overprint objelerinin statülerini korumalarını sağlar.
Bir belgenin bir bilgisayardan diğerine taşınması sırasında belge içeriğinin her iki kullanıcı tarafından aynı şekilde görülebilmesi ve basılabilmesi için bu komutun o ya da bu şekilde uygulanması gerekiyor.
Flatten Transparency (veya InDesign’daki adıyla Transparency Flattener) komutu temel olarak şeffaf objeleri aynı görünümde şeffaf olmayan düz renk alanlarına çeviriyor, yazıları path’lere çeviriyor, başka yazılımlarca vektörel olarak yorumlanması sorun olabilecek alanları resim belgelerine çeviriyor, çizgileri çizgi olmaktan çıkararak aynı kalınlıkta alanlara çeviriyor vs…
Elimizde Illustrator veya InDesign’ın tüm güzel özellikleri ile oluşturulmuş bir döküman varken neden sağını solunu başka obje türlerine çevirmek isteyelim? Bu sorunun cevabı Illustrator, InDesign gibi yazılımların şeffaflık meselesini abartmış olmasında yatıyor. Temel olarak Illustrator’da Opacity Mask gibi bir maskeleme kullandığınızda bu tür bir maskelemeyi bir diğer yazılım ya da aynı yazılımın eski bir sürümü açamayabilir. Ancak kesin olan bir bilgi var ki, vektör tabanlı yazılımların ne kadar eski bir sürümünü kullanırsanız kullanın, düz renk alanları ve resim belgeleri bu programlar ile oluşturulan belgelerde açılabilir. İşte Adobe’nin Flatten Transparency ile grafik yazılımlarında yaptığı şey de bu basit prensibe dayanıyor.
Illustrator ve InDesign gibi yazılımlarda hazırlanan bir içerik bu programdan üç yolla dışarı çıkartılabilir. Print komutu ile bir baskısı alınabilir. Save menüsü altından PDF kaydedilebilir ve programların kendi dosya formatları olan .AI ve .INDD formatlarında kaydedilebilir.
Baskı almak ve PDF kaydetmek sırasında bu Flatten Transparency komutu otomatik olarak uygulanır. Hangi ayarlar ile uygulanacağı ise Print veya Save As PDF dialog pencerelerinden seçilebilir.
Eğer doğrudan birilerine .AI veya .INDD belgeleri göndermek gerekiyorsa Flatten Transparency işlemini manuel olarak uygulamak gerekebilir.
Illustrator kullanıyorsanız Object menüsü altından ulaşabileceğiniz Flatten Transparency penceresinden; InDesign kullanıyorsanız Edit menüsü altındaki Transparency Flattener Presets penceresinden Flatten Transparency komutlarını çalışmanıza uygulayabilirsiniz.
Flatten Transparency penceresi üzerindeki Raster / Vector Balance seçeneği, elde edilecek sonucun piksel tabanlı veya vektörel olmasını sağlar. Bu sürgü Vector kısmında tutulursa çalışmanın tamamı (eğer mümkünse) vektörel formata getirilmiş olur. Sürgü ortalarda durduğu sürece çalışmanın vektörel olarak bırakılabilecek alanları vektörel niteliklerini korur, geri kalan alanlar piksel tabanlı görüntülere çevirilir.
Line Art and Text Resolution seçeneği vektörel çizimler ve yazıları için çözünürlük değeri belirler. Bu değer vektörel içeriklerin piksel tabanlı bir formata çevirilmesi halinde kullanılır.
Gradient and Mesh Resolution seçeneği programda oluşturulan degrade renk geçişleri ve Mesh gradientler için çözünürlük değerinin belirlenmesi için kullanılır.
Convert All Text to Outlines kutucuğu çalışma içinde bulunan tüm yazıları Path’ler haline çevirir. Eski FreeHand kullanicilarinin tabiriyle "Fontları Convert eder"
Convert All Strokes to Outlines kutucuğu çalışma içinde bulunan tüm çizgileri kendi kalınlıklarında alanlara çevirir.
Clip Complex Regions seçeneği sadece Raster / Vector Balance seçeneği orta kısımlardan birinde iken aktif olabilir. Bazı bölgeleri piksel tabanlı görüntülere çevirilen, bazı bölgeleri ise vektörel olarak bırakılan objelerde iki türün birbirleri ile kesiştiği alanların renk-doku farkını barındırmaması için özel Clipping Mask alanları oluşturur.
Preserve Alpha Transparency seçeneği belge üzerinde bulunan şeffaf zeminli alanların kendi statülerini korumalarını sağlar. Eğer bu seçenek işaretli değilse Preserve Overprints and Spot Colors seçeneği işaretlidir. Bu seçenek ise belge üzerinde kullanılmış ekstra renk ve overprint objelerinin statülerini korumalarını sağlar.