Afiş Tasarımında Değerlendirme Kriterleri

Kayıt
14 Aralık 2007
Mesaj
56
Tepki
1
Tekstil Grafik Kursu
Afiş Tasarımında Değerlendirme Kriterleri


Mesaj:
Tasarımcı; afiş aracılığıyla vereceği mesajı açıklığa kavuşturmalı, verilmek istenen bilgiyi mümkün olduğunca dolaysız bir biçimde aktaracak görsel bir sistem oluşturmalıdır.
Mesaj-İmge Bütünlüğü:
Tasarıma temel oluşturan düşüncenin fotoğraf yoluyla mı, illüstrasyonla mı, yoksa salt tipografi ile mi daha etkili bir biçimde vurgulanacağı araştırılmalı; mizahi, trajik ya da soyut imgelerden hangisinin anlatımı daha da güçlendirdiği belirlenmelidir.
Sözel Hiyerarşi:
Tasarımcı, afişte yer alan başlık, alt başlık, slogan gibi sözel bilgiler arasında izleyiciyi mesajdaki önem sırasına göre yönlendirecek hiyerarşik bir yapı kurmalıdır.
Farkedilirlik:
Bazı afişler yukarıda sıraladığımız kriterlere uygun gibi görünseler de, etkisiz ve yavan olabilmektedirler. Böyle bir sonucu engelleyecek tek şey, tasarımcının hayalgücüdür. Yaratıcı düşünce ve buluşun hiçbir kuralı yoktur. Buluş ve yaratıcılık içeren herşey, afiş tasarımına da yansıtılabilir. Çünkü bir afiş için en önemli kriter; farkedilebilmektir.
Afişteki imgelerin düzenlenmesinde aşağıdaki öneriler yararlı olabilir:
1- Afişteki imge sayısı üç, iki, hatta mümkünse bir ile sınırlandırılmalıdır. Başlık ya da slogandan oluşan tipografik unsur, fotoğraf ya da illüstrasyon ve zemin (fon) afiş üzerinde üç farlı imge olarak algılanır.
2- Afişteki sözel unsurlar mümkün olduğunca azaltılmalıdır. Üç, dört ya da beş sözcükten oluşan başlık ve sloganlar; mesajı daha çabuk iletir. Sözel mesaj on sözcüğün üzerine çıktığında, okuma zorluğu başlar. Amerikan Reklamcılık Enstitüsüne göre; bir dış mekan afişi, ana düşünce ve mesajını en çok altı saniye içinde iletebilmelidir.
3- Fotoğraf ya da illüstrasyon, afiş üzerinde mümkün olduğunca büyük bir ölçekte kullanılmalıdır. İmgeyi bütünüyle göstermek her zaman gerekmeyebilir.
1- Sözel unsurlar ve imgeler arasında açıklayıcı, destekleyici, yorumlayıcı ya da kontrast oluşturan bir ilişki kurulmalı, yazı ile görüntü birbirini yavan bir biçimde tekrar etmemelidir.
2- Süslü ve dekoratif yazılar yerine, okunaklı yazı karakterleri tercih edilmelidir. Yarım siyah (medium) ve siyah (bold) yazılar, uzaktan daha rahat algılanırlar.
3- Renkler geniş yüzeyler halinde kullanılmalı, parlak ve canlı renkler tercih edilmeli ve renkler arasında güçlü kontrastlar oluşturulmalıdır.
4- İlk afişler, süslenmiş duyurular biçimindeydi. Dekoratif unsurlar, zamanla mesaj ileten imgelere dönüştü. İmgelere mesaj iletme işlevi yüklenince, sözcüklerin sayısı azalmaya başladı. Sonuçta, imge sözel unsurdan daha fazla önemsenmeye başladı.
5- Bir afiş, gazete ilanına, broşüre ya da reklam filmine oranla daha zor farkedilir. Afiş ve bilboard panolarına yapıştırılan sayısız görüntü ve masaj, birbiriyle amansız bir rekabet içinde girer. Medya ve Pazar araştırmaları; afişlerin, sokaktaki insanların ancak %25 ya da %30’u tarafından farkedilebildiğini ortaya koymuştur. Bu oranı arttırmak, grafik tasarımcının yeteneğine bağlıdır.
6- Günümüz afişlerinde fotoğraf, illüstarsyon, naif kolaj, tipografi ve bilgisayar görüntüleri gibi birçok teknikten yararlanılmaktadır. Bazı tasarımlar ise ekip çalışması gerektirir. Fotoğrafçı, illüstratör, tipograf ve layout sanatçıları bilgi ve yetenekleriyle bir afişin tasarımına ortak katkıda bulunabilirler. Dünyanın çeşitli ülkelerinde kültürel nitelikte afiş yarışmaları düzenlenmektedir. Lahti (Finlandiya), Colorado (Amerika), Brno (Çekoslovakya), Moskova (Rusya) ve Toyama (Japonya) afiş bineallerinin yanısıra; grafik tasarımcılar arasında yüksek bir prestije sahip olan Varşova Afiş Bienali, uluslararası nitelikteki yarışma ve sergilerin başlıcaları arasında sayılabilir.
Afiş, tasarlandığı ülkenin kültürel, ticari ve politik özelliklerini yansıtan, canlı ve estetik bir göstergedir.

alıntıdır
 
Kayıt
16 Ocak 2008
Mesaj
2
Tepki
0
ilk yorumu yazmak bana kısmet oldu.paylaşım için teşekkürler.grafiker olma yolund aolan birine verilecek en iyi hediye gibi bakıyorum yazınıza
 
Kayıt
16 Şubat 2014
Mesaj
1
Tepki
1
çok teşekkürler bu tazr bişi olabilir mi ben yaptım :)

fırçalarda procreate kullandım yazıları photoshopla ekledim kullandığım font helvetica neue thin
 

futurist

Üye
Kayıt
7 Kasım 2012
Mesaj
161
Tepki
9
"Dünyanın çeşitli ülkelerinde kültürel nitelikte afiş yarışmaları düzenlenmektedir. Lahti (Finlandiya), Colorado (Amerika), Brno (Çekoslovakya), Moskova (Rusya) ve Toyama (Japonya) afiş bineallerinin yanısıra; grafik tasarımcılar arasında yüksek bir prestije sahip olan Varşova Afiş Bienali, uluslararası nitelikteki yarışma ve sergilerin başlıcaları arasında sayılabilir.
Afiş, tasarlandığı ülkenin kültürel, ticari ve politik özelliklerini yansıtan, canlı ve estetik bir göstergedir."

bu söyledikleriniz yarışma isimlerimi böyle birşey arıyorum.
Biraz açarsam takip etmek için uluslra arası tasarım , grafik yarışmlarını ve biliyorsanız tarihlerini yazarmısınız
 
Yukarı Alt