Kullandığımız Renklerin Anlamları ve İnsan Üstündeki Psikolojik Etkileri

Kayıt
28 Temmuz 2011
Mesaj
279
Tepki
6
Merhabalar tasarımcı yada bu işe ilgi duyan herkese.

Tasarımda sıkıntıya düşülen konulardan biride renkler. Bu sorunu renklerin insan üzerindeki etkilerini ve çağrışımlarını bilirsek daha rahat aşabileceğimize inanarak bu makaleyi sunmak istedim.

Renkler önemli bir tasarım öğesi olmakla beraber sembolik bir değerde taşırlar..
En sık karşılaşılan renk sınıflandırılması “sıcak” ve “soğuk” renkler olarak karşımıza çıkar.Sıcak renkler ateşe yakınlığı nedeniyle; sarı, kırmızı, turuncu gibi renklerden oluşurken; tam tersi olan soğuk renkler mavi, mor ve yeşildir. Yeşil renk içindeki sarı miktarı arttıkça ısınır sıcak paletine daha çok yakınlaşır azaldıkça soğuklaşır mavileşir..Sıcak renkler daha çabuk algılanabilirler, tasarım elemanları içinde kullanıldıklarında bize daha yakın olma hissi uyandırırken soğuk renklerde bu durum tam tersidir.

SICAK VEYA SOĞUK RENKLERİN PSİKOLOJİK TESİRLERİ

Sıcak renkler ; hareket, canlılık ve neşe verirler. Fakat nerede olursa olsun, fazla
kullanıldıkları zaman gözde ve vücutta fiziki yorgunluk hissi uyandırırlar. Soğuk
renkler ise; dinlendirici bir sükunet ve rahatlık verirler.
Sıcak ve soğuk renklerin; fiziki bazı mühim tesirleri daha vardır. Duygumuzun
üzerinde uzak ve yakın hissi uyandırırlar. Mesela: kırmızı renk, diğerlerine göre daha
yakın, mavi ise , uzaklık ve genişlik tesiri yaratır. Buna sebep; her halde bu renkler
göz merceğinden geçerken farklı kırılışlarından olsa gerektir. Sarı, mor renklerin ne
yaklaşmış ne de uzaklaşmış olarak görülürler. Yani normal uzaklıkta görürler. Soğuk
ve sıcak renklerin bu türlü hissi yanların ve aynı zamanda; eşyayı, büyük ve küçük
gösterme gibi, özellikleri de vardır.

Biraz daha derine girecek olursak:

Sarı : En parlak ve en dikkat çekici renktir.Altının, güneşin rengidir.Uluslararası iletişimde ve trafik işaretlerinde dikkat rengidir.Baskı teknolojisinde kullanılan ana renklerdendir.İç mimaride sıcak ve samimi bir ortam yaratmak için kullanımı yaygındır.Renklerin en sıcak olanıdır.Görünebilirliği sarının dikkat rengi olarak kullanımında etken olmuştur.Genel olarak neşeli ve olumlu bir güce sahiptir.Altın madeni rengini anımsatır ve bu yüzden sarı yaldız ile birlikte değer kavramının imlenmesinde sıkça kullanılır.Mekanlarda ışıklılık etkisi yaratır, tüm renklerin en mutlusudur.Ambalaj tasarımda neşeli ve keyifli bir etki elde edebilmek için kullanılır. Kodak şirketi ambalajlarında bu etkisinden dolayı sarı renk kullanımını seçmiştir.National Geographic sarı rengin olumlu etkisini üzerinde taşır..

Kırmızı: Aktif, enerjik, dinamik yapısı ile tutkunun, ateşin, aşkın, kanın ve hayatın rengidir. Kırmızının çekiciliği pazarlama ve reklamcılık alanındaki araştırmalar ile kanıtlanmıştır.Raftaki görünürlüğü ve ilgi çekiciliği kırmızı ambalajlarının diğerlerine göre daha etkin olabildiğini göstermiştir.Kırmızı ayrıca bir statü sembolü olarak da karşımıza çıkıyor .. Porche veya Ferrari gibi spor arabalarda sıklıkla kullanılıyor.Uyarı ve etkileyici yapısıyla alarm, dikkat ve uyarının rengi.. Ateş ve tehlikeyi de simgeler.

Mavi: Sınırsızlığı sonsuzluğu ve huzuru temsil eder. Siyah katıldığında kasvetli bir hal alırken beyaz katılınca dinlendirici bir renk halini alır.Sakinleştirici bir etkisi vardır, bu yüzdendir ki nazar boncukları mavidir.Yine bir örnek verecek olursak hastanelerde mavi renk kullanılır.Araplar mavinin kan akışını yavaşlattığını söylerler, batıda ise intiharları azaltmak için köprü ayaklarını maviye boyarlar. Mavi boyalı okul ve kreşlerde çocukların daha sakin oldukları saptanmıştır.

Mor: Asaletin rengi olarak bilinir. Nekrotik duyguları açığa çıkardığından, insanların bilinçaltını korkuttuğu saptanmıştır. İntihar edenlerin beğendiği renktir.

Lacivert: Güven telkin eden bir renktir. Kurumsallığın rengide denilebilir.Zira dünya çapında birçok banka logolarında laciverti tercih etmişlerdir.

Siyah : Gücü ve tutkuyu temsil eder.Bizde ve batıda matemi ve hüznü temsil ederken Japonya’da mutluluğu simgeler.Resim yaparken siyah fonda kullanılırsa karamsarlığı anımsatır.Dikkat toplamamıza yardımcı olur. Einstein çalışırken siyah perdeli ve gün ışığı almayan odaları seçerdi.

Beyaz: Saflık ve temizliğin sembolü, olumlu ve kabul edici bir tavrı vardır.Savaşta beyaz bayrak barışı simgeler. Saflık ve temizlik çağrışımı ile batılı ülkelerde gelinlikler beyazdır.Ton olarakta üzerinde en az tartışılacak renktir beyaz .Sonuç olarak beyaz; arılık, saflık, barış, neşe, teslimiyet, merhamet, bekaret, masumiyet ve adaletin rengidir.

Kısacası renk herşeydir.Nerede kullanacağınızı bilirseniz.
Kaynak : blog.ankaralogotasarim.com


Makaleme desteğinden dolayı Aslı SAYILIR'a teşekkür ederim.
 
Yukarı Alt