Tipografi nedir?

b3krkdk

Üye
Kayıt
25 Aralık 2010
Mesaj
403
Tepki
91
Bu sorumu lütfen ama lütfen cahilliğime verin : "Tipografi dediğimiz şey sade ve sadece kelimelerden ve harflerden bir resim mi ortaya çıkarmaktır?"
 

Şener CANÖZ

Altın Üye
Altın Üye
Uzman Üye
Kayıt
2 Nisan 2009
Mesaj
2.986
Tepki
1.588
Bizleri arama motoru olarak kullanmak istiyorsun galiba.
Hepimiz yoğun insanlarız, iş temposu içinde zaman ayırıp yardımcı olmaya çalışıyoruz ama,
önce sitede arama bölümüne sonrada yetmezse google "tipografi" yada "typography" yazarsan bizleri yükten kurtarırsın b3krkdk

İyi çalışmalar.

1) https://www.grafikerler.org/search.php?searchid=485545

2) http://www.google.com.tr/#sclient=psy-ab&q=typography&oq=typog&gs_l=hp.1.0.0j0i10j0l2.10914.11727.1.14789.4.4.0.0.0.0.133.390.0j3.3.0....0.0..1c.1.20.psy-ab.L1S2MXgmqag&pbx=1&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.49641647,d.Yms,pv.xjs.s.en_US.NyLNrjc7wJY.O&fp=e5cb574adc03e7e5&biw=1350&bih=635
 

b3krkdk

Üye
Kayıt
25 Aralık 2010
Mesaj
403
Tepki
91
Böyle bir amaçla sormamıştım ama tabi ki herkesin burada bir iş yoğunluğu var ve kimseyi boş bir şey için yormak istemem benim bu forumda gördüğüm bazı tipografi çalışmaları için sadece text çalışması denmiş ve bende bu ayrımı tam anlayamadım text çalışması nedir tipografi nedir ? Benim kıt bilgilerime göre bir metni düz yazmadan bir anlam ve bir şekil verilerek yapılan çalışmalar tipografi oluyor. Neyse kusura bakmayın.
 

muratamam

Yazar
Kayıt
12 Temmuz 2010
Mesaj
479
Tepki
364
“Modern Graphic Terminology” adlı çalışmasında Keith A. Aldag tipografiyi “okunurluk ve işlev çabasına görsel etkiler üretmeksizin, metni okurun anlayabilmesine en yüksek katkıyı sağlamak amacıyla basım ya da yeniden üretimde hurufatın ve üstelik herhangi bir baskı malzemesinin boşluklamayı da içererek seçimi, dizimi ve düzenlemesi” (Aldag 1988:32) olarak tanımlamaktadır. Ona göre düzen ve/ya da yazı karakteri, kısaca basılı malzemenin görünüşü bu ölçütler yoluyla kararlaştırılır. Ancak “okunurluk ve işlev çabasına görsel etkiler üretmeksizin” diyerek tipografinin teknik ve zanaat yönünün altını çizer. Ruari McLean daha kısaltılmış bir tanım getirerek “tipografi, basılı sözcük vasıtasıyla iletişim tasarımının sanatı ya da zanaatidir.” (McLean 1969:8) demekte ve çağdaş yaklaşımla tanımını daha da genelleştirmektedir. Araştırmacı McLean kendi ‘modernist’ yaklaşımıyla “The Thames & Hudson Manual of Typography” kitabında mümkünse sözcükler yerine görüntülerin (imge setlerinin: trafik imleri, çevre grafiğinde kullanılan piktogramlar ve diğer çeşitli amaçlara yönelik göstergelerin) “daha doğrudan, kesin, cezbedici ve kolay anlaşılır” (McLean 1988:8) olduğunu belirtmektedir. Ona göre farklı dilleri konuşan insanların kendi dillerinin belirtke dizgeleri olan abeceleri ve bu abecelerin dilbilgisi, anlam bilgisi ve diğer yapılarını öğrenmelerine göre imge takımlarını daha kolaylıkla yorumlayabilmektedir. Her ne kadar ‘Modern’ sonrasının “küreselleşen köyünde” daha geçerli olduğu yadsınamaz bu öngörüye sahip olmasına karşın, McLean sözcüklerden vazgeçilemeyecek durumlar olduğunu belirterek kitabının içeriğinin “sözcüklerin nasıl okutur, okunur ve çekici yapılabileceği” (McLean 1988:8) hakkında olduğunu ifade ederek tipografiyi nasıl kavradığına ilişkin bir çerçeve sunar. Keith A. Aldag’ın daha sınırlandırılmış, tamamen teknik bir sürece indirgediği ve “görsel etkiler üretmeksizin” diyerek özellikle belirttiği tanımına karşın, McLean “çekici”liğe atıfta bulunmakta ve zanaat kadar “iletişim tasarımı sanatı” olarak tipografiyi tanımlamaktadır. Aslında tipografi Gutenberg’in geliştirdiği bilinen basımcılık yöntemi sonrasında ortaya çıkan bir terim olduğu için, bu terimin içeriğinin en belirleyici özelliğinin bu nedenle teknik sürece dayalı olması son derece doğaldır. Sözcüğün kaynağına baktığınızda ‘type’ ve ‘graphy’den oluştuğu görülür. ‘Type’ın metalden kesilmiş ya da daha çok dökülmüş, yüksek baskı amaçlı harfler (eski Türkçe ile harfin çoğulu huruf ve bunların takımı hurufat), ‘graph’ın ise aslı Latinceden gelen çizge, çizim vb. anlamları vardır ve grafik kavramı zaman içinde basım ve çoğaltım yöntemlerinin kullanımını imleyecektir. Bu bağlamda Warren Chappel “A Short History of The Printed Word” adlı kitabında “tipografik basımcılıkla demek istediğim kaynak abecelerin sözcükler, satırlar ve sayfalarda doğru bir biçimde düzenlenmesi”dir (Chappel 1970:3) diyerek tipografinin klasik basımcılığın 500 yıllık döneminde nasıl algılandığı ve neyi ifade ettiğini vurgulamaktadır. Ona göre “basımcılık öğrenmenin aracı, bilginin koruyucusu ve yazın sanatının ortamı”dır ve “radyonun bulunuşuna değin basımcılık iletişimin en önemli aracıdır” (Chappel 1970:3). Chappel’in kitabı tipografik basımcılığın tarihini ve gelişimini incelemektedir. Bu kitabındaki içerikten tipografi teriminin hem teknik hem de zanaat süreçlerinden oluştuğu ortaya çıkmaktadır.
http://www.photoshopmagazin.com/dergi/2006/06/tipografi_yazilari_1.html
 

b3krkdk

Üye
Kayıt
25 Aralık 2010
Mesaj
403
Tepki
91
Bilgiler için herkese çok teşekkürler benim bu konuyu açmam hem kıt bilgilerimi arttırmak hem de biraz sitem di ama bu güzel yorumlar ve örnekler sitemimi aldı götürdü.
 

b3krkdk

Üye
Kayıt
25 Aralık 2010
Mesaj
403
Tepki
91
@cem1987_

Tipografi benim bildiğim ve anladığım kadarıyla çok çok daha geniş bir alan, bir stil her ne ise artık. Bu kadar daraltılması normal mi sizce?
 

ZxxxE

Uzman Üye
Uzman Üye
Kayıt
17 Eylül 2008
Mesaj
1.986
Tepki
1.625
@b3krkdk

Normal. Tipografi kendi içinde her ne kadar çeşitlilik gösterse de tipografinin kuralı basit: Harfler veya kelimelerle oluşturulmuş olması gerekir. "Çeşitlilik" katmak adına yazıları çıkarıp kalan kısmına değişik bir tipografi çalışması yaptım demek olmaz sanırım ...
 
Yukarı Alt