Adobe Illustrator CS6 Object menüsü - 1. bölüm ( resimli anlatım )

Aslı SAYILIR

Altın Üye
Altın Üye
Kayıt
22 Mayıs 2012
Mesaj
3.069
Tepki
192
Merhaba arkadaşlar,

Devam edelim illustrator menülerini tanımaya..

Adındanda anlaşılacağı üzere object menüsü ile nesneler üzerinde yapmak istediğimiz bir çok uygulama için alt menüler bulunmaktadır. :) Object menüsü çok detaylı olduğundan 2 part olarak paylaşmayı uygun buldum. Önce genel görünümüne bakalım hep birlikte..



Bu menüyü uygulamalı olarak anlatmayı tercih ettim uzun olacak ama başlagıç olarak gerekli bilgileri ve kullanım detaylarını bu şekilde daha iyi anlamış oluruz diye düşündüm.





Transform menüsü ve kullanım detayları



Bu menü ile nesnelerimizi hareket ettirme, ölçeklendirme, çevirme vb. işlemleri kolayca yapabiliriz.Transform menüsüne object menüsü altından ulaşabileceğimiz gibi seçili nesne üzerine sağ tık yaparak da ulaşabiliriz.



Transform again : CTRL+D : İki şekilde işlem yaparken kullanabiliriz.Birincisi, daha önce belli bir aralık ile kopyaladığımız nesneyi klavyemizde CTRL+D kısayolunu kullanarak aynı aralıklarda istediğimiz miktarda çoğaltmaya devam edebiliriz. Ya da nesnemizi seçerek taşıma işlemi (hareket ettirme) yaptıysak aynı koordinat özelliklerinde tekrar taşıma işlemi yapmak için kullanabiliriz.
Move : CTRL+SHIFT+M : Mouse ile yaptığımız taşıma işlemini koordinat değerlerini girerek yapmak için kullanırız. Daha profosyonel taşıma işlemleri yapabiliriz.Move komutuna tıkladığımızda karşımıza aşağıdaki ekran açılır.



Bu kutucuk içinde taşımak istediğimiz yatay ve ya dikey mesafeyi manuel olarak girer, ne kadar uzaklıkta taşımak istediğimizi manuel olarak girer ve taşıma açısını belirleyebiliriz.Preview seçeneği ile taşınacak objenin önizlemesini alabiliriz.
Options kısmında ise taşımak istediğimiz sadece nesne ise onu seçeriz. Nesneye uygulanmış dokularında taşınmasını istiyorsak transform patterns seçeneğininde aktive edilmesi gerekmektedir.


Rotate : Seçtiğimiz nesneyi verilen açı değeri kadar döndürme işlemi yapmamızı sağlar. Tıkladığımızda açılan ekran aşağıdaki gibidir.



Açılan ekranda Angle kısmına çevirmek istediğimi açı değerini manuel olarak gireriz. Nesneyi kopyalamadan çevirmek istersek Ok butonuna basıp çıkarız ve döndürme işlemi gerçekleşir. İstediğimiz açı derecesi ile döndürerek kopyalamak istediğimizde Copy butonuna basıp çıkarız.Bu şekilde nesnemizin kopyasını istediğimiz açı derecesinde dönmüş olarak alırız.


Reflect : Aynalama işlemi yapmak için kullanırız.



Aynalama yapmak istediğimiz nesne seçili iken bu komutu tıkladığımızda yukarıda gördüğümüz ekran açılır.Bu ekranda, horizontal komutu nesneyi yatay eksende yansıtmak için vertical komutu nesneyi dikey eksende yansıtmak için kullanılır. Eğer açı (angle) değeri girerek yansıtmak istersek Angle komutunda istediğimiz açı değerini gireriz.Aynaladığımız şekilde nesneyi kopyalamak için copy butonuna tıklar çıkarız.Sadece aynalama yapmak için Ok butonuna tıklar çıkarız.



Scale: Seçtiğimiz nesneleri büyütüp küçültme işlemlerinde kullanırız.




Komutu tıkladığımızda yukarıdaki ekran açılır.Eğer düzenli yani belli bir yüzde oranında küçültmek - büyültmek için Uniform komutunu kullanırız.Non-uniform komutu ile de nesnemizi istediğimiz özel değerler ile büyütür yada küçültürüz.Horizontal ile seçili nesneyi sağdan sola doğru genişletme - daraltma işlemi için kullanırız.Vertical ile de üstten alttan daraltma - genişletme işlemi için kullanırız.Options kısmında yer alan Scale Strokes&effects ile nesneye uygulanan efekleri ve kenar çizgilerini de belirttiğimiz oranda ölçeklendirilmesini istediğimizde aktif hale getiririz.


Shear : Yatay ve ya dikey olarak eğme işlemi ( nesneyi girdiğimiz değerlerde basıklık verir bunun için uygun kelime bulmakta zorlandım :) ) yaparken kullandığımız komuttur.



Eğer belli bir açı oranında nesnemizi eğmek istersek Shear Angle değerini manuel olarak gireriz. Horizontal komutu seçili olunca verilen açı değeri kadar objemize yatay eğim vermiş oluruz. Vertical komutu seçili olunca verilen açı değeri kadar objemize dikey eğim vermiş oluruz.


Transform Each : Birden fazla seçili nesnenin yapacağımız transform işleminden etkilenmesini sağlar.



Komutu tıkladığımızda açılan ekranda gördüğümüz gibi birden fazla nesne seçili iken ölçeklendirme, hareket ettirme, çevirme ve aynalama komutlarını temel düzeyde bir arada uygulayabiliriz.
Reset Bounding box : Üzerinde transform işlemi yaptığımız nesnenin sınır kutusu nesne ile birlikte döner.



Arrange Menüsü ve Kullanım Detayları




Bu menüye de yine seçili objeye sağ tıkladığımızda ulaşabiliriz. Menü altında bulunan Bring to Front ile seçili nesneyi tüm nesnelerin ön tarafına taşıyabiliriz.Bring Forward ile seçili nesneyi önünde yer alan nesnenin önüne taşıyabiliriz.Send Backward ile seçili nesneyi kendinden sonra bulunan nesnenin arkasına alabilir, Send to back ile de çalışma sayfamızda bulanan nesnelerin en arkasına alabiliriz.Birkaç örnek ile pekiştirelim.







Group : Seçili nesneleri gruplamak için kullanılır. Kısayolu CTRL+G
Ungroup : Daha önce grupladığımız (gruplanmış) nesnelerin gruplama işlemini bozmak için kullanılır.Kısayolur CTRL+SHIFT+G
Lock : Seçtiğimiz nesne yada nesneleri çalışma sayfasına kilitlemek için kullanılır.Kilitleme işlemi yapıldığında nesne bir daha seçilemez yada üzerinde işlem yapılamaz. Üzerinden çizim yaptığımız çalışmalarımızda yararı çoktur.Kısayolu CTRL+2.Selection ile sadece seçim yaptığımız nesne(leri) kilitleriz.All Artwork above ile de tüm çalışma alanında yer alan objeleri kilitleriz.
Unlock All : Kısayolu CTRL+ALT+2. Kilitleme işlemi yaptığımız nesne(ler)in kilitlerini bozmak için kullanırız.
Hide : Seçtiğimiz nesne yada nesnelerin çalışma alanımızda saklamak için kullanırız.
Show All : Hide komutu ile sakladığımız nesneleri görünür hale getirmek için kullanırız.



Expand ve expand appereance : Bu iki komutun türkçe karşılığı genişletme ve görünümü genişletmedir. Kullanıldıkları alanlar çok geniştir. Uygulama yapmak ile programı anlatmak arasındaki zorluğu bu komutları anlatırken farkettim :) Dilim döndüğünce anlatmaya çalışayım sizlere arkadaşlar..
Expand ile aynı anda hareket eden nesneleri birbirinden ayırabiliriz yani blend tool ile oluşturduğumuz nesneleri ungroup yapsak bile tek tek hareket ettiremezken expand dediğimizde ayrı ayrı hareket ettirip kullanabiliriz. Ayrıca mesela bir path üzerine hazır fırça ile desen yerleştirdik. Bu komut ile bu deseni vektörel hale getirip renk değişikliklerini yapabiliriz.Ayrıca bir path ( çizim yolu) üzerine uyguladığımız yeni bir efekti de yeni bir path'e dönüştürmek için expand appereance komutunu kullanırız..
Rasterize : Vektör grafiği bitmap görüntüye dönüştürmek için kullanırız.Tabiki kalıcı olarak dönüştürmek için object menüsünden rasterize komutunu kullanıyoruz. Eğer temel vektörü değiştirmeden bir raster görüntü elde etmek istersek Effect menüsü altındaki rasterize komutu ile çalışacağız. Dilerseniz tek tek dilerseniz CTRL tuşu ile birden fazla seçtiğiniz vektör nesneyi rasterleştirebilirsiniz. Rasterize komutunu tıkladığınızda karşınıza aşağıdaki ekran açılacaktır.




Bu ekranda rasterleyeceğimiz vektör ile ilgili renk ve çözünürlük ayarlarını ayrıca arka plan ayarlarını vb. yapabilirsiniz.
Create Gradient Mesh : Nesnelerimize serbestçe degrade uygulamak istediğimizde kullanırız. Çizdiğimiz bir daire üzerinde size bu işlemi anlatmaya çalışacağım. Dairemizi çizip dolgu rengini verdikten sonra - ben kırmızı dolgu rengi seçtim- object menüsü altında Create Gradient Mesh komutunu tıklıyorum. Karşımıza aşağıdaki ekran beliriyor.




Açılan ekranda bize mesh çizgilerimizin yatay ve dikey olarak kaçar adet kullanmak istediğimizi opsiyonel olarak bırakıyor. İstediğimiz değerleri manuel olarak giriyoruz. Appearance (görünüm) gradient mesh'in yayılmasını mı yoksa dıştan içe yada içten dışa mı olmasını istediğimizi soruyor :) Seçimimizi yapıp ok butonuna basıyoruz.



Düğüm noktalarını "Direct Selection Tool" ile (kısayolu A ) seçip istediğimiz düğüm noktasına istediğimiz renk geçişini verebilir, düğüm noktalarını hareket ettirebiliriz. Bu özellik ile daha gerçek vektörel çizimler oluşturabiliriz. Ben konuyu anlatırken baktım ki domates yapmaya çalışmışım :)



Flatten Transparency : Türkçe karşılığı "saydamlığı düzleştir" olan bu komut, baskı almak istediğimizde yada belgemizi pdf olarak kaydetmek istediğimizde otomatik olarak uygulanıyor. Fakat ham dosyayı yani .ai uzantılı dosyanızı gönderecekseniz manul olarak yapmanız gereken bir işlemdir. Temel prensibi şeffaf nesneleri görüntü özelliklerini bozmayarak şeffaf olmayan düz renk nesnelere çeviriyor, ayrıca yazıları convertleme gibi bir işlevde yapıyor.
Bu komutu kullanmak istediğimizde karşımıza bir diyalog kutucuğu açılıyor.Bu kutucukta bize çözünürlük için sunulan seçeneklerden çalışmamıza uygun olanı seçiyoruz.Ayrıca aynı anda convert işlemi yapmak istersek opsiyonel kutucuklara işaretlerimizi koyup ok butonuna basıp, işlemleri uyguluyoruz.


Devamı gelecek...














 

Aslı SAYILIR

Altın Üye
Altın Üye
Kayıt
22 Mayıs 2012
Mesaj
3.069
Tepki
192
@Ömer YILDIZ

Ben teşekkür ederim.

Yeni başlayan ve programı öğrenmek isteyen arkadaşlarımıza faydalı olması temennisiyle...
 
Kayıt
3 Ağustos 2009
Mesaj
604
Tepki
74
Aslı Hanım, anlatım dilinizin berraklığı için kutlarım.
Öğretme isteğiniz, sözdiziminize yansıyor.

Ayrıca Shear sözcüğünü kaykılma olarak çevirebilirsiniz. Ben de öğrencilerime öyle çeviriyorum.

Başarılar dileğiyle.
Tuncer ÖZKAN
 

Aslı SAYILIR

Altın Üye
Altın Üye
Kayıt
22 Mayıs 2012
Mesaj
3.069
Tepki
192
Tesekkür ederim değerli yorumunuz ve bilgi icin..Bazı terimleri alışınca ifade etmek zor oluyor hele ki yazıya dökme aşamasında..
Bilginin paylaştıkça büyüdüğüne inananlardanım.Umarım faydalı olur..
 

Emre DEMİRCİ

Bronz Üye
Bronz Üye
Kayıt
7 Eylül 2012
Mesaj
647
Tepki
89
Ders anlatımın çok güzel ve etkileyici devamının gelmesi dileğiyle teşekkürler.

İyi forumlar.
 
Yukarı Alt