Mac ve 300 Dpi

Kayıt
12 Aralık 2008
Mesaj
141
Tepki
2
Sayın Skandal böyle bir kanıya ve tespite nasıl vardınız merak ediyorum...
Baskı çözünürlüğü (Minimum) 300 Dpi'dır. 50 dpi 5 metrelik bir iş baskıda nasıl çıkar o da ayrı bir merak konusu. Bu mantığı 15 yıldır ilk defa sizden duyuyorum... Lütfen bilgi vermeden önce birtakım kriterleri iyi öğrenelim ve yeni öğrenenleri yanlış yönlendirmeyelim..
Baskı çözünürlüğü minimum 300 Dpi'dır ve bu meslekle ilgilenen her tasarımcı, matbaacı vs bunu bilmelidir ve bilirler.

__________________
Erkan bey bende internetten baktım dijital baskı olunca 72 dpi kurtarıyor falan diyorlar ama ofset baskıda 300 dpi olması lazımmı acaba o şekildemi demek istedi arkadaş, sizin bu konuda bilginiz varmı.
 

Erkan Nehir

Grafik Tasarımcı & Ressam
Uzman Üye
Kayıt
10 Ocak 2010
Mesaj
2.523
Tepki
53
DPI kısaca İnç kare başına düşen mürekkep nokta sayısıdır. ("DOT PER INCH")
Her görsel noktaların biraraya gelmesi ile oluşur. Doğal olarak karebaşına düşen nokta sayısı (Çözünürlük) arttıkça görüntü kalitesi yükselir.
300 dpi CMYK renk baskının standart ölçüleridir. "kurtarıyor" ifadesi neye göre kurtarıyor? İşi isteyen kişi "fazla net olmasına gerek yok. Flu olsa da olur" mu diyor? veya basılacak dijital A4 boyutunda mı?
Digital baskı da 72 dpi RGB de alırsınız.
Ama bu durum çalışılan işin büyüklüğü, kullanım alanı, ve kullanım amacına göre değişir. tam aksine, iş büyüdükçe DPI yükselmeliki görsel daha net çıksın.
Dilersen aynı iki resmi bir 72 dpi ve bir 300 dpi olarak aynı boyda Jpeg yap ve aradaki farkı kendin gör.
İyi çalışmalar.
 

Fulyam

Üye
Kayıt
18 Eylül 2008
Mesaj
1.262
Tepki
16
@skandal

Valla bizim hoca da buna uygun bişiler söylemişti... yani Kartvizitte 300 dpi çalışabilirsiniz. Ama bir A3 de 100 dpi ya da 72 dpi çalışırsınız demişti.

Mantık yanlış mı şimdi...
 

Erkan Nehir

Grafik Tasarımcı & Ressam
Uzman Üye
Kayıt
10 Ocak 2010
Mesaj
2.523
Tepki
53
@Fulyam
Arkadaşlar A3, A4, A5 vs... kağıt boyutlarıdır. Burada çözünürlük kağıdın boyutuna göre değil baskının ne için kullanılacağına göre değişir. A4 boyutunda bir dergi ile aynı boyutta renkli bir çıktının çözünürlüğü aynı olur mu? A3 72 Dpi uygundur... iyi de A3 ne? Üzerinde ne olacak? Ne için kullanılacak? Afiş mi yoksa parşomen kağıdına bir görsel mi alınacak? Matbaa ortamında basılacak her ürünün en az 300 Dpi olmalıdır. Boyut farketmez.
Bir dergi yapıyorsunuz. Boyutu ortalama bir A4 boyutu. Matbaaya gönderdiniz 72 Dpi...
E ben böyle öğrendim...
Çözünürlüğün boyut ile değil, baskı şekli ile alakası vardır. Digital çıktı yani bir anlamda renkli fotokopi için 72 Dpi ve RGB uygun olurken, aynı boyutta matbaada basılacak bir iş 300 Dpi ve CMYK olmalıdır.
 
Kayıt
17 Mart 2008
Mesaj
3.266
Tepki
100
İlginç. Şaşırdım.
Ebat büyüdükçe nasısl dip değeri düşerki?
Eğer çalışmanız ofset baskı içinse en az 300 dip olmak zorunda.
Dijital baskı için 100 civarı yeterlidir. İç dış mekanlar ve çalıştığınız görselin durumuna göre
biraz değişebilir.
Ekran görüntüsü için 72 zaten standarttır.
Şimdiye kadar yanlış mı biliyorduk?...
 

GürhanErkal

Altın Üye
Altın Üye
Uzman Üye
Kayıt
22 Aralık 2009
Mesaj
444
Tepki
43
@Emine Şahin

Aslında kullanılan tram ve kağıt yapısına göre değişiklik gösterebilir söz gelimi 3. hamur kağıda yapılan gaste baskısında 300 ppi (dpi değil) vermek son derece gereksizdir. Hatta 1. hamurda dahi 150 ppi yeterli gelmektedir. Ama dediğim gibi işin ofset veya başka teknikle basılması, kağıt ve tram durumları bunu etkilemektedir. Ama rahatlıkla ortalama değer olarak cm başına pixel ölçüsünde 120, inçe pixel oranında ise 304, düz hesap 300 vermek gereklidir. Tram ve kağıt konusunda yeterince bilgimiz yoksa 300 vermek çok sorun olmaz.

Dijital çıkışlarda söz gelimi boyu 20 mt bulan işlerde ppi oranı 50 hatta 20 lere bile düşebilir. Ama bu ölçü dijital baskı içindir.
 
Kayıt
17 Mart 2008
Mesaj
3.266
Tepki
100
@GürhanErkal
Gürhan Bey ilginç dediğimde zaten ofset baskılar içindi.
Dijital baskıyı ayrı tuttum zaten. Yukarıda arkadaşımızın ifadesi yanlış olduğu için
genelleme yaptım. Ayrıntılı bilgileriniz için teşekkür ederim.

Saygılar.
 
Kayıt
3 Ağustos 2009
Mesaj
604
Tepki
74
Herkese merhaba,

Başından beri gönderilen mesajları görünce sevgili grafikerlerimizin konuya yabancı olduklarını, hatta bazen ciddi kavram yanlışlıklarının yapıldığını üzülerek görmekteyim.

Bir grafiker, şu veya bu şekilde edindiği tasarım bilgilerinin yanında, üretimini sürdürebilecek kadar da teknik bilgiye sahip olmalıdır. İster ustasından, isterse okuldaki hocasından olsun, bu bilgileri edinmelidir.

Yapılan yanlışlıkları şöylece sıralayabilirim.

Öncelikle ofsette cmyk, renkli çıkışta ise rgb kullanıldığı gibi vahim sözler görmekteyim. Çok detaya girmeden, cmyk'nın baskı modeli, rgb'nin ise görüntüleme modeli olduğunu, rgb ile asla ve asla baskı yapılamayacağını hemen söylemeliyim. cmyk baskı sistemi beyaz bir zeminde (veya açık renkli zeminde) renkler oluşturulur. Renkli bir fotoğraf, cmyk renkleri kullanılarak kağıda basılır. Rgb renkleri ile bir fotoğraf, siyah bir zeminde (veya karanlık da denilebilir) oluşturulur. Bu yüzdendir ki, monitörlerimizin cam rengi siyah, veya siyaha yakın bir renktedir. Rgb ile renkli fotoğraflar sadece ışık ile, karanlık bir zeminde elde edilirler.

Bembeyaz bir monitörde çalışmayı kim istemez ki?

Ya da şöyle söylenebilir:
Rgb ile ille de baskı yapacak iseniz, sadece siyah kağıda baskı yapabilirsiniz! Fakat, zaten rgb boyaları (!) ile beyazı elde edemezsiniz. Çünkü rgb renklerini eşit miktarda karıştırdığınızda siyahtan beyaza giden skalayı elde edersiniz. Bunu da boyaları kullanarak değil, ışık kullanarak karanlık bir zeminde elde edebilirsiniz.

Demek ki, rgb ile asla basamazsınız.

Peki, renkli çıkışları aldığımız yerler (şu ozalitçiler, dijitalciler), nasıl oluyor da rgb basıyorlar?

Maalesef, burada da çok ciddi bir cehalet ile karşı karşıyayız.

Çünkü bu atölyelerdeki makineler de cmyk mürekkep veya tonerleri ile çalışırlar. Yani baskı kesinlikle cmyk'dır. Siz datanızı printere rgb olarak gönderseniz bile, printerin sürücüsü rgb'yi cmyk'ya çaktırmadan çevirir ve basar.
Siz de rgb çıkış aldığınızı sanırsınız!
Sadece, fotoğrafçılarda gördüğünüz foto lab cihazları rgb ile pozlandırırlar. Zaten bu da ışık ile yapıldığı için, yani mürekkep kullanmadığı için rgb ile pozlandırma yapar. (baskı demiyorum, pozlandırma diyorum)

Diğer gördüğüm hata, dpi ile ppi arasına fark konulmasıdır.

dpi=ppi

Dpi'ın açılımı, bildiğiniz gibi dot per inch'dir. Yani inch başına düşen nokta sayısı. Dot ve piksel, her ikisi de nokta anlamına gelmektedir. Dpi; daha eski, ppi ise daha yeni bir tanımlamadır. Dot kavramı, tramla karıştırılmaya elverişlidir. Oysa piksel kavramı, konuyu daha iyi tanımlamaktadır.
Ppi'ı, bir inch'lik uzunluk üzerine dizilmiş karecikler olarak düşünebilirsiniz. Kimimiz inch karedeki, yani bir alandaki nokta sayısı olarak tanımlamaktadır. Bu yanlıştır. Çoğu zaman fotoğraf makinesinin megapiksel kapasitesi ile karıştırılmaktadır.
Örneğin, 10 megapiksellik bir kamera dediğimiz zaman, o fotoğraf makinesinin çektiği fotoğraf içindeki toplam piksel sayısını göstermektedir. Ama bu da sabit bir değer değildir. Çünkü çekimi yaptığımız makinenin duyarlı alan (sensör) boyutu, makineden makineye değişebilir. Oysa aynı megapiksel cinsinden ifade edilebilirler.
Yani, dpi veya ppi; bir inchkare'deki noktacık sayısı değildir. Bir inch üzerine dizilmiş noktacık sayısıdır.
Öteyandan, tram ile dpi arasında da yanlış bağlantılar kurulmaktadır. Bu konu ile ilgili detaylı bir makale aşağıda vardır:

https://www.grafikerler.org/teknik-bilgiler/14550-tram.html

Ayrıca ebat ile dpi arasındaki ilişkiye de dikkat etmek gerekir.

"Ebat büyüdükçe tramların da büyümesi gerekir" veya "küçük ebatlı işlerde küçük tram kullanılır" demek yanlıştır!
"50dpi çözünürlük, dijital baskıda kurtarır" demek de yanlıştır!


Bir kartvizit de bassanız, 70x100 veya daha büyük bir iş de bassanız; aynı dpi'dan basılır. Ya da kullanacağınız trama göre dpi ihtiyacınız belirlenir. Büyük işlerde, örneğin bilboard veya bina, araç giydirmeleri gibi işlerde tramın büyük olması, bu işlere uzaktan bakıldığı için küçük trama gerek kalmadığındandır. Çünkü, burada tramı gözle seçemeyecek kadar uzaktan bakıyorsunuz. oysa yakınına gittiğinizde, örneğin otobüs duraklarına yapıştırılan ışıklı panolara yakından bakın, tramların ne kadar iri olduğunu göreceksiniz. Gerçi, bunların çoğu, ışığın kağıttan geçerken siyah renk olan yerlerde tam siyah gösterebilmek için, yani ışığın geçişini engellemek için serigrafide trikromi olarak basılırlar. (Bu da ayrı bir konu) Hatta bunların çoğu, neredeyse aynı atölyede basılırlar. Tramların büyük olmasının bir nedeni de bu baskı türündendir.
Yani serigrafide 54den daha yukarı tramların baskısında yaşananlar sorunlar yüzünden iri tram kullanılır.

Tramlar, yukarıda linkini verdiğimiz makalede belirtildiği gibi, inch değil cm üzerine dizilmiş noktaların sayısı ile ifade edilirler. 70lik tram dediğimizde, bir cm. üzerine 70 adet noktanının dizildiğini görüyoruz. Tram değeri küçüldükçe, noktanın büyüdüğünü zaten anlıyorsunuz. Ayrıca, basılacak kağıdın yüzeyi kabalaştıkça, kullanacağınız tram değerini küçültmek, yani noktaları irileştirmek gerekir. Parlak kuşeye 70lik tram ile bastığınız işi, gazete kağıdına aynı tramla basarsanız, tramların bir kısmının kağıdın iri gözenekleri veya damarları arasında kaybolduğunu yani işin netliğinin ve berraklığının azaldığını gözlemleyeceksiniz. Hatta gazete baskılarında tramlar neredeyse çıplak gözle bile görülebilir. Tabii ki benim yaşıma gelenler için bu olanaksız!

Ayrıca lpi (line per inch) diye bir kavram daha vardır ki, bu da printerlerin, özellikle lazer printerler, film çıkış makineleri ve ctp cihazları için kullanılır. Çıkış kalitesi için önemli bir konudur. Bunu da başka bir zamanda, örnekleyerek açıklayabilirim.

Herkese hayırlı işler dileğiyle.
Tuncer ÖZKAN
 
Kayıt
17 Mart 2008
Mesaj
3.266
Tepki
100
Merhaba Tuncer Bey.
Baktım mesaj saatinize, sabahın alaca karanlığında 06:10
Mesajı yazma vaktinizi de göz önününde bulundurursak 05:30 gibi ayaktaydınız.
Tam vaktinde, tan vaktinde güneş gibi açmışsınız... Fazla söze ne hacet, elinize, yüreğinize, bilginize sağlık...
 
Yukarı Alt