Logo tasarımında en sık yapılan 10 hata...

Erkal COŞKUN

Hiç...
Uzman Üye
Kayıt
1 Ocak 2012
Mesaj
963
Tepki
476
Günümüzde her türlü tüketimin hızla arttığı, rekabetin en üst seviyelere tırmandığı bir dünyada yaşıyoruz. Ve bu rekabette iş sahipleri her türlü fırsatı değerlendirerek öne çıkma uğraşındalar. Ve grafik tasarım da bu yarışın içinde önemli taşlardan birisi. Belki de en önemlisi. Bazı iş sahipleri bilinçli adımlar atarken bazıları da işi amatörlere teslim ederek farkında olmadan yada bilerek (cimrilikten) bu yarış içinde şanslarını azaltıyorlar.
İşte burada rakiplerden ayrılma, akılda kalma, iyi bir imaj vermek adına logo tasarımında dikkat edilmesi gereken, ama çoğu zaman göz ardı edilen 10 hatadan bahsedeceğiz.

1. Tasarımları amatörlere yaptırmak



Çok daha ucuza diğerleri ile aynı işi yaptıklarını söyleyen firma ya da tasarımcılardan kaçının.

Profesyonel bir iş profesyonel görünmelidir. Yeni iş sahipleri genellikle diğer konulara çekinmeden maddi yatırımlar yaparken logo konusunda cimri davranmakta ve çok para vermekten kaçınmaktalar.

İşte çoğu logonun amatör işi görünmesinin başlıca nedenleri:
· İş sahibi grafikerliğe soyunur ve kendi logosunu kendisi hazırlar.
· Grafik tasarımdan anladıklarını düşündükleri yakınlarından yada arkadaşlarından hatır için logo isterler.
· İşi bilene yaptırmak yerine maliyetten kısmak için yanlış yerlere başvururlar. Mesela matbaalar yada baskı merkezleri bu iş için yeterli yerler değildir.
· İnternet üzerinden yarım ekmek köfte parasına bu işi yapanlara iş başvurular.
Bütün bu tercihlerin olumsuz yanları vardır, profesyonelleri tercih etmezseniz, profesyonel görünemezsiniz.

Profesyonel bir tasarımcıyla çalışmanın avantajları ise:
· Logonuz akılda kalıcı, beğenilen ve akılda kalıcı olacaktır.
· Logonun farklı uygulamalarda kullanılmasında sıkıntı yaşamazsınız..
· Uzun yıllar aynı logoyu beğenerek kullanır, yeni logoya ihtiyaç duymazsınız.


2. Trend olan logolar tasarlamak



Dönem dönem tasarımlarda da bazı eğilimler, moda uygulamalar olabiliyor. İyi bir logo tasarımında hiçbir kalıba bağlı kalmamalı, zamansan sınırlama getirmemeli ve firmanın ruhunu uzun yıllar temsil edebilecek şekilde tasarlanmalıdır. Mesela üstteki logodaki alt – üst çizgiler gibi bir dönem oldukça sık kullanıldı. Ama şimdi çekiciliğini kaybetti.
Logolounge logo trendlerini zamanla nasıl değiştiğini bizlere çok güzel anlatıyor.


3. Logoların bitmap çalışılması



Bitmaplar ölçeklendirmeye uygun değildir.

Logolar vektörel çalışılmalıdır, vektörel logolar her türlü boyuta sorun olmadan adapte olmaktadır. Bitmap logolar ise büyütüldüğü anda görüntü kalitesini kaybetmektedir.

Vektörlerin temel avantajları şunlardır.
· Logo istenilen her boyuta kayıpsız ve bulanıklaşmadan uyarlanabilmektedir.
· Müdahale edilmesi, düzenlenmesi çok daha kolaydır.
· Başka formatlara çevrilmesi çok kolaydır.



4. Stok logolardan yapılması


Stok sitelerden alınmış görsellerle logo, özgünlüğünüzü riske atar.

Çoğu zaman iş sahipleri kendi logolarını tasarlamak için stok görsellere başvurur.

Herkesin kolayca erişip kullandığı, internette sürekli dolaşan, tasarım denemelerine malzeme olmuş görsellerden logo olmaz. Bir logo eşsiz ve orijinal olmalıdır. Ayrıca gelecekte doğabilecek lisans ve patent sıkıntılarında karşı risk alınmamalıdır. Stok görselden bir logonuz varsa bir gün mutlaka aynı logoya sahip biriyle karşılaşırsınız.


5. Tasarımcının müşterinin ihtiyacını düşünmeden kendisi için tasarım yapması



Müşterinin logosuna asla kendi egonuzu katmayın.

Bazı logo tasarımcıları bir çizgi yakalarlar ve her çalışmasında bu çizgiden ödün vermezler. Fakat unutulmamalıdır ki logo tasarımı tasarımcının egosu için değil müşterinin kutsal ticari amaçları içindir. Bu yüzden logo tasarımcısı kendi beğenilerini, egosunu bir kenara bırakıp tamamen müşteri ve sektör odaklı çalışıp istenileni sunmalıdır.


6. Çok fazla detay içeren logolar



Çok detaylı logolar küçültüldüklerinde anlamını yitirebilir.

İyi bir logo her türlü boyutta sorunsuz algılanabilmelidir. Fakat gereksiz detaylarla donatılmış bir logo biraz küçültüldüğünde anlamsız lekelere dönüşüp ifadesini yitirtebilirler.


7. Tasarımda sadece renklere önem vermek



Renksiz olarak kullanıldığında da logo ifadesini kaybetmemelidir.

Yaygın yapılan yanlışlardan birisi de budur. Bazı tasarımcılar logoyu tasarlarken farklı renk uygulamalarında ya da renksiz baskılarda logonun nasıl duracağını düşünmeksizin çalışırlar. Ve bazen sonuç hüsran olur. Logo çalışmalarının mutlaka siyah beyaz uygulamalarının da sorunsuz olması gerekir.


8. Yanlış font seçimi



Yanlış fon seçimi logonun gücüne zarar verir.

Logo konusunda yeterli bilgisi olmayanların doğal olarak font dağarcıkları sınırlıdır ve genelde en beğendikleri, çok yaygın, hatta hazır sistem fontları olabilmektedir. Comic Sans çok popülerdir bu konuda.

Her fontun kendine has bir havası, ifadesi vardır ve doğru kullanıldığında logoda anlatılmak istenilen ifadeyi oldukça güçlendirir. Yanlış seçimlerde ise bir çuval incir mahvolur.


9. Çok fazla font kullanılması



En fazla 2 font kullanılmalıdır.

Çok fazla font kullanmak karmaşa yaratmaktan başka bir işe yaramaz. Yazı tipi çeşidinin az olması logo bütünlüğü açısından da önemlidir. Bu yüzden en fazla 2 çeşit font tercih edilmelidir.


10. Kopyalama- Taklit

Logo konusunda en çok rastlanan ve en ölümcül hata budur. Bu durum hem iş sahibine hem tasarımcıya prestij kaybettirir. Ama maalesef günümüzde bu durum oldukça yaygın olup sıkça birbirinin kopyası çalışmalar karşımıza çıkmakta.


Kaynak: http://www.smashingmagazine.com

Faydalı olması dileği ile...
 

çatıCini

Üye
Kayıt
29 Kasım 2012
Mesaj
5
Tepki
1
10- profesyonalist şirket o kadar az ki, sadece yetenek değil, sıkı bi ikna gücüne de ihtiyaç var tamamen o firmaya ait olacak logo tasarlayabilmek için..
 

Erkal COŞKUN

Hiç...
Uzman Üye
Kayıt
1 Ocak 2012
Mesaj
963
Tepki
476
@çatıCini

Elbette katılıyorum. Tasarımcının bu işten anlaması ve konusunda profesyonel olması kadar logo talep edeninde bu işi bilene bırakması ve gereksiz dayatmalardan kaçınması gerekiyor. Zaten yazıda hepsine değinilmiş...
 

Erkan Nehir

Grafik Tasarımcı & Ressam
Uzman Üye
Kayıt
10 Ocak 2010
Mesaj
2.524
Tepki
54
@çatıCini
Eğer bir kişinin yeteneğini gösterecek bir portfolyosu yok ise ve firmayı sadece ikna kabiliyeti ile logosunu yaptırmaya teşvik edebiliyorsa hata firmadadır tasarımcıda(?) değil.... :)
 

Erkal COŞKUN

Hiç...
Uzman Üye
Kayıt
1 Ocak 2012
Mesaj
963
Tepki
476
@Erkan Nehir

İşin acı tarafı bazen ikna kabiliyetine de gerek yok, sadece en uygun fiyatı vermek yeterli :)
 

çatıCini

Üye
Kayıt
29 Kasım 2012
Mesaj
5
Tepki
1
@Erkan Nehir

aslında ikna kabiliyetini kullanma alanımız firmanın logo işini almak değil, size verilmek için görüşülen işte, firmanın ısrarla istediği x firmaya benzesin onları çok beğeniyoruz fikrini kafalarından atıp yenilikçi ve kişiye özel bi logo yapma..
 
Kayıt
19 Nisan 2008
Mesaj
1.032
Tepki
67
Valla 30 - 40 liraya logo çizen olduğu sürece bu sektördü bu yazılanlar sadec birer yazıdan ibaret oluyor.
 

Emre DEMİRCİ

Bronz Üye
Bronz Üye
Kayıt
7 Eylül 2012
Mesaj
647
Tepki
89
Erkal bey paylaşımınız için teşekkürler, keyifle okudum.


@Murat Güler

Bugün bir logo tasarımına fiyat verdim. Çok değil 5 dk. sonra cevap geldi,
-ohaaaa bu fiyat ne 70 tl den yukarı fiyat verilmedi diye.
hafif bi tebessüm attım çok güzel yazdım, vay be dedim geçtim :=)
 

Erkal COŞKUN

Hiç...
Uzman Üye
Kayıt
1 Ocak 2012
Mesaj
963
Tepki
476
@Emre DEMİRCİ

Adam bir yılbaşı promosyonu için 4-5 bin lira harcar, ama ömür boyu kullanacağı logoya 100 lirayı çok görür. Vizyon meselesi.
 
Yukarı Alt